Karlsenkystfiske Startet 5.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2023 Ser at Victron har batteribalanserere til en ikke for gæern pris. Ihvertfall ikke i forhold til innkjøp av nye batterier. Er dette viktig når man bare har to batterier i serie? I batteribanker med intelligente lifep04 batterier har det ingenting for seg? Skal BMSene selv holde styr der? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2023 Denne du referer til er for AGM og bly syre batterier og der har den noe for seg, men du har lifpo4 og har den innebygd BMS blir denne unødvendig Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2023 Karlsenkystfiske skrev for 3 timer siden: har to batterier i serie? Hvis de står i serie i et 24 V anlegg har det vel uansett ikke noe for seg vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 5.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2023 Jeg ble anbefalt og har det på 24V anlegg Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2023 (redigert) btt skrev 50 minutter siden: 24V anlegg Er det kun to batterier seriekoplet eller flere? Har du seks 12 V så skjønner jeg, men to 12 skjønner jeg det ikke. Men du sier jo ikke mye om opplegget ditt, så ikke mye å gå etter. Et 12V batteri er vel seks celler i serie, et 24 V er tolv celler i serie. Ser ikke at intern balansering mellom disse vil gi noe. Jeg trodde balansering var for å få lik belastning mellom batterier i parallell. Tar gjerne inn ny kunnskap. Redigert 5.Januar.2023 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2023 En balanser er bra om det blir feil på det ene batteriet. Eksempelvis om en celle kortslutter i ett batteri i serie blir spenningen fordelt på 11 istednefor 12 celler. Har man ikke temperaturkompansering ødelegges begge batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 6.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2023 Code0 skrev for 17 timer siden: Er det kun to batterier seriekoplet eller flere? Har du seks 12 V så skjønner jeg, men to 12 skjønner jeg det ikke. Men du sier jo ikke mye om opplegget ditt, så ikke mye å gå etter. Et 12V batteri er vel seks celler i serie, et 24 V er tolv celler i serie. Ser ikke at intern balansering mellom disse vil gi noe. Jeg trodde balansering var for å få lik belastning mellom batterier i parallell. Tar gjerne inn ny kunnskap. Spørsmålet var vel mere generelt rettet. Jeg for min del har to 12V AGM batterier i serie. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2023 Ubalanse mellom ‘øvre’ og ‘nedre’ batteri er visstnok et vanlig problem i 24V banker. Det er vel det denne balanseren skal ta seg av. Om det er verdt prisen ift risk for tidlig død av batterier aner jeg ikke. Mener også at jeg har sett at ekstra inngang for batterispenning på Victron batterimonitor kan brukes for såkalt ‘midtpunkts-monitorering’. Ideelt sett skal denne spenningen alltid være halvparten av spenningen på banken. Om TS har slik monitor går det gjerne an å kople den slik for å følge med, så kan en splitte og lade separat om det skulle bli stort avvik over tid (som en billig løsning, og for å finne ut om dette er et reelt problem) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.