Jump to content

Mange som bruker batteribalanserere?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

btt skrev 50 minutter siden:

24V anlegg 

Er det kun to batterier seriekoplet eller flere? Har du seks 12 V så skjønner jeg, men to 12  skjønner jeg det ikke. Men du sier jo ikke mye om opplegget ditt,  så ikke mye å gå etter. Et 12V batteri er vel seks celler i serie, et 24 V er tolv celler i serie. Ser ikke at intern balansering mellom disse vil gi noe. Jeg trodde balansering var for å få lik belastning mellom batterier i parallell. Tar gjerne inn ny kunnskap.

Redigert av Code0 (see edit history)
Code0 skrev for 17 timer siden:

Er det kun to batterier seriekoplet eller flere? Har du seks 12 V så skjønner jeg, men to 12  skjønner jeg det ikke. Men du sier jo ikke mye om opplegget ditt,  så ikke mye å gå etter. Et 12V batteri er vel seks celler i serie, et 24 V er tolv celler i serie. Ser ikke at intern balansering mellom disse vil gi noe. Jeg trodde balansering var for å få lik belastning mellom batterier i parallell. Tar gjerne inn ny kunnskap.

Spørsmålet var vel mere generelt rettet.

Jeg for min del har to 12V AGM batterier i serie.

Ubalanse mellom ‘øvre’ og ‘nedre’ batteri er visstnok et vanlig problem i 24V banker. Det er vel det denne balanseren skal ta seg av. Om det er verdt prisen ift risk for tidlig død av batterier aner jeg ikke. Mener også at jeg har sett at ekstra inngang for batterispenning på Victron batterimonitor kan brukes for såkalt ‘midtpunkts-monitorering’. Ideelt sett skal denne spenningen alltid være halvparten av spenningen på banken. Om TS har slik monitor går det gjerne an å kople den slik for å følge med, så kan en splitte og lade separat om det skulle bli stort avvik over tid (som en billig løsning, og for å finne ut om dette er et reelt problem)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...