
Kanalkapteinen
Hvert år går det ned båter pga gjennomføringer som går ad undas.
Hver gang jeg kjøper båt, føler jeg at jeg burde skifte alle gjennomføringer for å være på den sikre siden.
Hver vinter er noen uheldige og mister båten sin fordi gjennomføringene fryser.
Hvorfor må vi egentlig farte rundt med en masse hull under vannlinja i skrogene våre?
Er det noe i veien for å bygge båter basert på min eminente skisse under, der alt behov for vann ut eller inn legges ut gjennom akterspeil og så ned til sjøen i en egen "sjakt"?
De fleste båter behøver sjøvann inn til kjøling av motor/aggretat og skylling av toalett.
Utløp behøves kun fra septiktank eller toalett.
Kjølevann retur går jo i eksos, ferskvann kan stort sett gå ut via bordgjennomføringer i skutesiden.
Med antihevertfunksjon og ved å føre septik ut på motsatt side av båten fra der inntak til kjøling og toalett ligger, bør jo dette kunne fungere greit i prinsippet?
Og hadde båtene vært konstruert slik, så ville jo dette ikke vært synlig heller.
Så kan man glemme alt av frosne eller irrede gjennomføringer under vannlinja?
(Gjennomføring av propellaksel skal jeg klare å leve godt med)
Er jeg helt på jordet her?
Hilsen en vinterlei båteier.