Jump to content

YouTube svindelforsøk

Hulda

Recommended Posts

For et par dager siden fikk jeg en e-mail gjennom min G-mail fra Sampson Boat Co. Dette er han som har en tråd på YouTube som beskriver re-byggingen av 'Tally Ho'. Meldingen så slik ut:

1100203023_TallyHosvindel.JPG.cc6a6ccf5dafcc50bc0f935d91507717.JPG

Det var umiddelbart et par alarmklokker som trigget. For det første 'TEXT ME ON..', den O'en virket noe russisk. Deretter stemte ikke firmanavnet med et tillegg av et ett-tall. Men, dette var gøy. Så jeg entret en konto på Telegram og satte i gang. 'Tally Ho', med riktig logo av seilbåten ble aktiv. Lurte på hvor lenge jeg hadde fulgt tråden, om jeg ville dele tråden med venner og bekjente, og så videre. Interessert i mine kvalifikasjoner, min adresse etc. etc. Typisk slik som får deg til å føle deg satt pris på. 'Bonding', kaller man det på norsk. Deretter ville han forære meg en PC og en 'rock Pal 300w' (skrevet på den måten). For godt til å være sant. Opplyste at tidsdifferansen mellom oss var 9 timer, og at han satt og tastet midt på svarte natta. Videre at der han var er det 110V, og her er det 220V. Vedkommende skjønte ikke noe videre av det, tydeligvis. Jeg skrev at jeg ikke trengte noen PC, har 3 stasjonære og 5 Lap Top. Ville ikke ha Rock Pal, trenger det ikke. Ville måtte betale både frakt og VAT. Den fiktive Sampson begynte etter hvert å hisse seg opp. Lurte på om jeg var registrert hos FedEx eller UPS, skulle betale frakt, skulle fikse VAT. Om jeg egentlig visste hva jeg sa nei til?? Så jeg bekreftet hva jeg sa nei til. Slettet Telegram fra nettbrettet, informerte Google om scam, varslet Sampson Boat Co at deres navn ble bruk i forbindelse med scam-forsøk.

Det er nesten første gang jeg blir utsatt for Scam, egentlig litt kult.

Kommer svært lite gjennom på mail nå om dagen. Tydelig at de klare filte bort mye hos Domene shop, som hoster min mail.

Gmail/Yahoo å alle disse gratis tjenester, har jeg gitt opp for lenge siden. koster lite pr år med egen mail via Domene shop eller One.com

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Artig, bra du luktet lunta med en gang. 
tror ikke ett sekund på at Leo (som bygger Tally Ho) har tid til å bry seg med  å sende ut slikt.
Bra du varsler ham, håper han tar seg tid til å advare andre i neste video. For øvrig ett meget imponerende stykke arbeid han og gjengen har gjort med båten. Utrolig artig å følge med på. Har fulgt ham siden han begynte, synes tiden har gått alt for fort. Og båten blir jo ett smykke. Tør påstå den er bedre enn ny. 

Skremmende mange som er naive nok til å gå på slike scammer, og siden de som gidder scamme helt sikkert sitter i land som er rimelig fattige fra før, så er selv 1 godtroende nordmann nok til å gi en betydelig inntekt selv om det skulle være "småpenger" for oss i nord. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Når en ser hva høyt skolerte folk på jobben klare trykke på av linker å ofte også svare på. Ja da har nu jeg sluttet å bli sjokkert.

Sto vel nettopp noe i en avis , om at Nordmenn var de som ble mest utsatt for scam/svindel. Så mye godtroende folk i nisseland ja.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Tja, hadde de fått tilgang til bank-kontoen min, ville det forsvunnet en del penger. Selv for en gjennomsnittsrusser ville det vært en meget god butikk.

Da jeg jobbet i BP, sendte IT ut mailer for å sjekke om vi beit på pishing. Og det var det mange som gjorde. Det er ikke lett å skille ut bestandig, jeg gikk i baret en gang. Det er litt naivt å tro at en mailserver kan luke ut (all) svindel som kommer inn. Mailserveren blir lært å blokkere IP-adresser fra svindlere, hvor mailer kommer fra (land, områder) og så hever serveren muren når slikt blir oppdaget. Men første gangen, så glir det rett gjennom. Mailserverene til BP var ikke noe gratisræl, men nokså oppegående saker med et kobbel at IT som ikke hadde som annen jobb enn å sørge for at systemet fungerte. Jeg for min del klikker ikke på lenker, er meget skeptisk om det skulle komme inn en mail fra ukjent hold. Også denne gangen, kunne ikke tenke meg hvorfor Sampson Boat Co skulle sende meg mail. I utgangspunktet reagerte jeg på at firmanavnet hadde et ettall. At en 'O' ikke var en 'O' fra vårt alfabet, men det kyriliske alfabet. At kommunikasjonen skulle foregå over Telegram. Da teksten fra avsender begynte å løpe inn, var det stavefeil på ord som i engelsk har stor forbokstav (hvilket engelskmenn også bommer på fra tid til annen). Og at et foretak som sliter med økonomien plutselig skulle plukke ut meg som mottaker av varer til flere tusen. At avsender ikke skjønte forskjellen på 110 V og 220 V. Dessuten at Leo skulle sitte og tekste meg på en tid på døgnet da det er svarte natta på vestkysten av USA.

Ellers så er byggingen av Tally Ho en serie jeg følger med stor interesse. Arbeidet som blir utført er av meget høy kvalitet. Og den nye Tally Ho er nok flere hakk bedre enn originalen. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Okkaby skrev for 3 timer siden:

Kommer svært lite gjennom på mail nå om dagen.

Bare synd at mye som skal gjennom stoppes også. En kompis bruker mailen i Altibox og der sensureres både inn og ut...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Code0 skrev 17 minutter siden:

Jeg bruker gmail privat, ser veldig lite scam i den, kan ikke klage. Men den fylles opp av eposter fra alle steder jeg er medlem i kundeklubben, claes olson etc.

Alle sånne kundeklubber jeg meldes inn i, blir sendt til en Yahoo og gmail kun opprettet til det ene formål. Ligger sikkert mange tusen mail der hehe

@Hulda De kjører også disse kampanjer hos os på jobben. Å ja er bestandig noen so ikke klare å dy seg for å trykke hehe

Equinor hadde jo også masse sånne kampanjer. Gratulere, du har vunnet måendens premie, en Gratis Iphone/Ipad å diverse andre tilbud, å der er det også bestandig folk som tror på julenissen.

Men jeg er imponert over hvor bra møkka blir sortert fra på mail serveren jeg bruker til eget firma.

Men lure nu på om Telia har lagt inn en sperre mot oppkall fra Norsktipping borte på Hamar, for de ringer meg sku aldri hehe

Faxen skrev for 5 timer siden:

Å fillern, er deet derfor jeg aldri vinner.:headbang:

Ps! Jeg spiller ikke, så kanskje derfor. Ds!:giggle:

Ikke noe hyggelig å lese års regnskapet på min side hos norsktipping heller hehe

Kunne fått mye snadder til baljen for de pengene.

Burde kunne tatt dette spill greier på firmaet i stedet hehe

On 1/10/2023 at 5:57 PM, Okkaby said:

Kommer svært lite gjennom på mail nå om dagen. Tydelig at de klare filte bort mye hos Domene shop, som hoster min mail.

Gmail/Yahoo å alle disse gratis tjenester, har jeg gitt opp for lenge siden. koster lite pr år med egen mail via Domene shop eller One.com

Det varierer nok. For min del bruker jeg Gmail på privaten og kan ikke huske sist jeg fikk en spampost, alt blir filtrert bort. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...