Pequod
Vært stille fra meg i denne tråden en stund, men så har det ikke skjedd noe spesielt heller! Håper å kanskje komme meg utpå litt på lørdag.
Dessverre har jeg fått en litt dårlig nyhet i dag, ikke akkurat overraskende, men litt lei meg ble jeg jo.
Jobben har nemlig sagt nei til å la meg jobbe fra båten i sommer, så da blir det ikke noe av planene om et tre-måneders-tokt denne sommeren.
De har imidlertid sukret avslaget noe, med å si at jeg kan ta en av nattukene i sommer fra båten, altså en av de fire jeg ville hatt. Da kan jeg få en fem ukers-periode å boltre meg på, og det er jo noe.
Jeg har jo mange feriedager å ta av, så jeg kan vel også få til en andre periode med fire-fem uker også etter at skoleferien er avsluttet i august, så jeg skal vel alltids overleve!
Men noe mer begrenset enn jeg hadde håpet på blir det jo.
Som sagt så er jeg ikke overrasket, men dette avslaget har i alle fall gjort at jeg vil fortsette å overveie grundig muligheten for å gå av med AFP - helt eller delvis - på nytt. Jeg har jo tenkt litt over det det siste året, men ikke kommet til noen konklusjon ennå.
På dette stadiet av livet er det jo ikke særlig aktuelt å bytte jobb heller, jeg er ikke akkurat i det alderssegmentet som er mest attraktivt, og jeg kan jo stort sett bare skrive, så hvis jeg skal finne meg en jobb der jeg kan jobbe fra båten eller hjemmefra, så er utvalget ekstremt begrenset!
Jeg tjener jo egentlig veldig godt, men på grunn av store trekk i lønn på grunn av gjeld, så har jeg flere måneder av året fått utbetalt mindre enn en Nav-klient. Slik vil det nok være ut året, men neste år skal jeg være ferdig med dette og endelig få utbetalt en full lønn. Så det kan være godt å oppleve det et par år og få lagt noe til side før jeg logger av fra jobben for godt.
Jeg vil heller øke livskvaliteten og tenke mer på mine egne behov de årene jeg har igjen. Gudene vet om jeg blir gammel nok til å stå i jobben helt til jeg er 67 år, ikke minst med tanke på alle de helseutfordringene jeg har, så jeg har lyst å oppleve mer og gjøre det jeg selv vil de årene jeg har igjen. Så derfor kan det nok hende at det skjer noe i 2025. Ikke på grunn av dagens avslag, men som en konsekvens av det jeg har opplevd de siste årene og det synet jeg har fått på saker og ting.
For mer er det gode liv i båten, enkelt og greit. Jeg er jo vant til å klare meg med lite, så hvis det å gå av når jeg er 62 fører til mindre på konto, men et lykkeligere (båt)liv de årene jeg har igjen, så er valget greit!
Nå har jeg frist til onsdagen med å levere inn ferieønskene mine. Jeg må jo bestemme meg for hvor og når jeg skal ha ferie/dra innen da. Det blir nok ikke Sognefjorden og inn til Flåm - som vel var hovedmålet mitt, men jeg regner vel med at jeg fortsatt drar nedover til Sørlandet og kanskje rundt Lista og til Ryfylke-området i det minste. Det spørs rett og slett på vær og føre!
Blir det en lignende tur i august/september regner jeg vel med at jeg drar nedover svenskekysten og kanskje over til Danmark.
Ingenting er spikret, for å si det slik!