Pequod
Slik været med tanke på vind ser ut til å bli også i morgen, så drar jeg nok ikke fra Mandal før fredag morgen.
Kjenner at det blåser friskt utenfor, og det har kommet tre seilbåter inn her det siste døgnet, så nå er vi fem seilbåter og meg her på pir 1.
Været er like fint som det har vært de siste dagene, over 20 grader under kalesjen i cockpiten, men rundt det halve når jeg beveger meg utenfor, og vinden gjør det jo litt kjølig.
Har vært og handlet hos Salvesen og kjøpt meg meg nye patroner og utløsere til de to redningsvestene om bord, da jeg etter en sjekk oppdaget at de gikk ut i fjor høst... Har en tredje slik vest liggende hjemme ettersom den ble testet i fjor og jeg ikke har pakket den inn igjen. Har også noen flytevester som jeg ikke har fått om bord ennå.
Overhørte en konversasjon om fisking i butikken der den ene parten nevnte at «det står i Skriften at man ikke skal bruke levende agn». Ingen tvil om at jeg befinner meg på Sørlandet, nei!
Jeg har jo vært mange ganger i Mandal, men ikke brukt serviceanlegget før nå. De var jo stengt i både Risør og Kristiansand, men her er det åpent. Viste seg å være i utmerket stand, så i kveld blir det en dusj på meg! Har også tatt en klesvask.
Ikke overraskende har prisen økt noe siden jeg var her for to år siden. Da betalte jeg 110 kroner inkludert strøm off-season. Nå er prisen 125 kroner, men ikke inkludert strøm. Strømmen koster 75 kroner ekstra, så totalt blir det 200 kroner.
Med de strømprisene som er nå, så er jo det forståelig. Siden jeg ikke var her i fjor, så kan det jo hende at dette nye prisnivået ble innført da.
Politibåten har også blitt større siden sist jeg var her...
Er meldt sol og fint vær også i morgen, men som sagt, i utgangspunktet ser det ikke ut til at jeg kommer meg av gårde før fredag morgen. Men jeg har ingen hast, og det finnes verre byer å oppholde seg i enn Mandal.
Dog veldig forvirrende at Meny og Extra har byttet lokale! Før var jo Meny nærmest pir 1 i gjestehavna, mens Extra lå 100 meter lenger bort i veien bak Meny. Men nå har de altså av en eller annen grunn byttet lokale! Og jeg kan ikke huske at det er noen stor forskjell på størrelsen på noen av dem!
I tillegg har det gamle fiskeutsalget som lå her i gjestehavna ennå ikke blitt revet. Det er vel to-tre år siden de la ned utsalget her i havna og flyttet det til et eller annet sted på Malmø - for langt å gå for meg. Jeg savner å kjøpe en laksewrap og fiskekaker der. Kjøpte fiskegrateng også en gang - alt smakte himmelsk! Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at de må ha tapt solid med omsetning fra båtgjestene om sommeren etter at de flyttet? Det kan da umulig bare være jeg som handlet der når jeg lå i gjestehavna?
Bygget skal jo rives, men det skjer antakelig ikke i år. I fjor ble det malt i rosa og inneholder nå en iskiosk! Bra for meg, livvidden min og diabetesen at de ikke har åpnet for sesongen ennå! Leste i Lindesnes Avis at det er de samme som driver denne som også driver den legendariske iskiosken på Brekkstø - noe som betyr STORE is!!!
Får nesten håpe at de fremdeles er åpne når jeg stikker innom her i august. Dessverre er thaimatvogna på parkeringsplassen ved pir 2/3 borte for godt. De har lagt ned. Det er også veldig synd, for jeg elsker asiatisk mat og maten der var god.
For øvrig var det i går nøyaktig fire år siden jeg kjøpte Tresfjorden - og fredag nøyaktig fire år siden jeg hentet den i Horten!
Og når jeg skriver dette kommer det plutselig noen regndråper! Ser ikke ut til at det vil komme mye, det er fortsatt mye blå himmel her. Ikke meldt av Yr, men det er jo ikke noe nytt. RETTELSE: Det er faktisk små hagl!