Pequod
Turen fra Risør til Stavern gikk for seg i upåklagelig vær, noe bølgete på utsiden med pålandsvind etter at jeg hadde passert ut i "öppna landskap", men fikk dem stort sett fra siden akter, så det gikk greit.
På bildet under er jeg offisielt ikke lenger i Agder og på Sørlandet!
Likevel greit å komme i le inn ved Portør. Jeg vurderte å ta en annen rute over til Stavern som jeg tidligere har fått beskrevet her i forumet, og ikke dra gjennom Kreppa eller lenger nordvest, men fant ut at jeg ville ta en stopp på Valle for å få fylt mer vann.
Jeg fylte jo vann der på turen sørover, men det tok så veldig lang tid, så jeg begynte å lure på om vanntanken lakk! Så jeg stoppet og tenkte at nå får det være nok. Da jeg så startet opp motoren så jeg at jeg hadde fylt langt under halvparten, så det må rett og slett ha vært veldig dårlig trykk på slangen!
Og i Tvedestrand var tanken tom! Det går jo litt vann når man bruker det til både kaffevann, oppvask, vask av skipperen, tannpuss osv. Og det som er så fint med Valle er at jeg har en favorittbås der hvor jeg fortøyer langsides med babord side inn. Dermed er det så lettvint å fylle der!
Men jeg tok en liten vri da jeg dro inn til Kragerø og dro på innsiden av Saltneven istedenfor å fortsette forbi Øya og Kragerø. Deretter dro jeg inn Skatøysund, som jeg jo har dratt gjennom flere ganger, og deretter inn Sauøysundet, noe jeg bare har gjort én gang, med snekka. Og deretter videre gjennom Kreppa.
Helt på slutten, ved selve Kreppa, der det jo er litt trangt, måtte jeg stoppe og bakke ut. Det kom nemlig en båt fra Skjærgårdstjenesten som skjøv en slags lekter foran seg på tvers, så det var ikke plass å dra forbi på den smaleste delen.
På Valle fant jeg yndlingsbåsen og satte i gang vannfyllingen mens jeg gikk på Spar og endelig fikk med meg en tacobaguett - dagens siste! Tilbake ved båten holdt vannfyllingen fortsatt på, og jeg tok en svamp og fikk tatt vekk en grå loddrett rand på siden av båten. Det er en sånn rand på begge sider, der vannet fra dollbordet renner ned. Har nok vært litt møkkete sist gang jeg fikk spylt.
Jeg har sett på et par bilder jeg har tatt av båten og randen sees tydelig, så nå har jeg endelig fått fjernet begge. Jeg tok nemlig styrbord side før avgang fra Stavern i dag!
Jeg lå vel i Valle et par timer mens jeg ventet på at vinden skulle dempe seg litt. Akkurat som dagen før var det nemlig en periode for formiddagen/ettermiddagen at det blåste opp, for så å roe seg. Da jeg var fornøyd med vindforholdene på Kystværappen, dro jeg av gårde til Stavern.
Jeg tok utsiden av Tvistein også denne gangen, og det var tendenser til litt bølger som vanlig også her, men det gikk greit det også. Jeg synes det er litt morsomt når båten liksom surfer litt skrått på bølgene, kommer flere knop opp i fart også da!
Rakk inn til Stavern rett før det ble mørkt etter nok en flott tur. Sov som vanlig kjempegodt og våknet ikke før nærmere klokka 12! Vasket som sagt vekk møkkaranden på styrbord side og tok meg god tid før jeg dro utpå ettermiddagen.
Jeg vurderte flere alternativer. Hadde jeg kommet av gårde tidligere tenkte jeg til og med på å ta en rask tur over til Koster eller Strömstad før jeg dro og la meg til i enten Fredrikstad eller Hankø - slik at jeg ikke har så lang vei å dra til Engelsviken i morgen. Vil gjerne være der ganske tidlig.
Men siden det ble så sen avgang fant jeg ut at jeg likegodt kunne dra til Østre Bolærne. Da er det vel bare rundt en time over fjorden i kosefart før jeg er framme i Engelsviken. De ba meg ringe et par timer før ankomst, så da kan jeg vel ringe når jeg står opp og spise frokost før jeg drar.
Vil gjerne være der rundt 11.00, for eksempel. Vet jo ikke hvor lang tid det tar for dem å bytte den pumpa. Skal også huske å spørre om det fett/olje-utkastet som @Komodo minte meg på!
Her på Østre Bolærne er det faktisk fem andre båter. I Stavern i går var det kun én da jeg kom, men i dag kom det to til på formiddagen. Mange båter på land ennå.
Jeg dro gjennom Tjøme på veien hit, inn ved Verdens Ende. Da jeg passerte Ormelet kom det en båt mot meg, den var nettopp satt på vannet fra en kai der det stod en svær kranbil.
Her er bildebeviset på at skittranden er borte!
Får vel by på en solnedgang her fra Østre Bolærne også! Litt trist at turen snart er over, men det er jo ikke så lenge til jeg skal på en ny treukers!