Jump to content

Kart.gulesider.no Ikkje lengre med sjøkart?

Ask

Recommended Posts

Jeg er ikke helt godvenner med Skippo. Jeg kjøpte standard abbo, og manuell ruteplanlegging var grei nok. Men plutselig må man opp et hakk for å ruteplanlegge og da averterer de bare med den hersens autoroutinga som jeg absolutt ikke vil ha.

Så jeg sa opp. Prøver den Opensourcegreia.

Det er lettvint å titte litt i Norgeskart-appen, og måle avstand, men bare i km. Men det er jo nyttig å flippe fort over til satelittbilde eller landkart.

Dalurfjall skrev for 1 time siden:

Det er lettvint å titte litt i Norgeskart-appen, og måle avstand, men bare i km. Men det er jo nyttig å flippe fort over til satelittbilde eller landkart.

Ja, ser for meg å bruke vanlig kart fra gulesider og dele på 1,852..  ;) Så for man heller glane litt mer på papirkart i ruteplalegginga heretter, som jeg gjorde før i tiden, er jo litt kos det å og ;)

Prøvde å tegne abo på Skippo i dag, men den fungerte ikke. Tok kortdetaljene og sa at alt var Ok, men fikk ikke rute/avstand uansett, bare siden om å tegne abo, så sa det bare opp igjen umidelbart. Tenker jeg får teste noe annet. Er uansett mest for fisking i småbåt, i seilbåten bruker jeg kartplotteren mest uanset. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hadde Skippo abo, og det skulle auto fornye i år til samme pris. Det klarte de ikke, og med samme kort måtte jeg starte nytt abonnement til samme pris. 

De har trukket pengene, men halvparten av gangene jeg bruker appen kastes jeg ut fordi den ikke er betalt...

Håpløst system,  og vanskelige å få svar på support. 

Jeg leter etter alternativ.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Stormwatch skrev 1 time siden:

Er Barentswatch mer oppdatert enn Skippo?

Skippo er nærmest identisk med Gule sider, men man kan zoome mer inn med Skippo

Det jeg ser  på kartet i  så er det gammelt, Innseilingen til Portør har vel hvert i  over et år.

Som vises i https://www.barentswatch.no/ohoi/

Skal en se oppdatere kart  er  https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1004&zoom=12&lat=6531389.84&lon=178929.65&markerLat=6530819.069137277&markerLon=178485.04588917538&p=searchOptionsPanel&sok=portør

image.png.9747f4106e7ac5d9efb14ac490ff7371.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hmmm....lurer på hva det er jeg ikke får med meg angående Kystverkets sjøkart, Skippo og Seapilot. Etter min mening helt ubrukelige saker til fin-navigering mellom skjær og holmer, sjekking av ankerplasser etc..

Jeg er ikke begeistret for Navionics/Garmin sin forretningsmodell, det er dyrt og lite fleksibelt, men kartene er i forhold til de foran nevnte helt overlegne. Det eneste jeg hittil har sett på nett som matcher er merkelig nok Norgeskartene (land) sine dybdeangivelser. Dette er jo også nevnt tidligere i tråden. 

Jeg har ikke sett hvilke detaljer Open CPN og ORCA kan stille med. Det hadde vært interessant å få noe info om noen har kunnet sammenligne disse med Navionics.

Bildet er fra Navionics kart ved Larsholmen, Portør.

Skjermbilde 2024-11-11 005202.jpg

shipahoy skrev for 2 timer siden:

OpenCPN på min telefon

Takk, interessant. Jeg liker at det er mye dybdedetaljer på kartene. Det kan avgjøre f.eks om man likevel får ankret i et område hvor det ligger båter fra før, om en vik over hode egner seg for ankring, om man lett finner en trygg vei gjennom skjær og holmer etc. Mindre detaljerte kart som "ligger på den sikre siden" når det gjelder dybder og detaljer er altså mer begrensende. Så er det jo en annen historie at man må være forsiktig og holde utkikk siden det finnes kartfeil.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...