Førstefender Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Savner muligheten til å sjekke avstander og planlegge ferie fra pc eller tlf. Må betale for noe annet enn å se på kartene til Skippo eller kystverket. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 https://www.skippo.no/navigasjonspakke kr 299 per år Danske sjøkart 349 kr/år Hydrographica 299 kr/år Detaljert kartografisk informasjon fra Hydrographica for svenske farvann og sjøkart over Finlands kyst OpenCpn sjøkart No.SV.DK 99 € er bedre, min mening. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bårdp Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Jeg bruker denne. Billig og kjempebra. Kan innkalleres på flere enheter. https://www.seapilot.com/ Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 https://nais.kystverket.no/ har noen muligheter Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Førstefender Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 finnarne skrev 14 minutter siden: https://nais.kystverket.no/ har noen muligheter Takk @finnarne Den hadde faktisk gratis avstandsmåling i Norge ser jeg, når jeg ble litt kjent med siden, hvite kart over SVE og DK da.. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Førstefender skrev for 2 timer siden: Nå virker det til at Gulesider sjøkart er borte, får bare opp Skippo, når jeg søker.. vil bli savnet :( Eg har registrert det same. Eg vil òg sakna Gule sider sjøkart. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Selvskudd fra Skippo. Altfor dyrt og ikke egnet i grense området Norge - Sverige siden du må ha flere abonnement for å kunne dekke begge. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Jeg er ikke helt godvenner med Skippo. Jeg kjøpte standard abbo, og manuell ruteplanlegging var grei nok. Men plutselig må man opp et hakk for å ruteplanlegge og da averterer de bare med den hersens autoroutinga som jeg absolutt ikke vil ha. Så jeg sa opp. Prøver den Opensourcegreia. Det er lettvint å titte litt i Norgeskart-appen, og måle avstand, men bare i km. Men det er jo nyttig å flippe fort over til satelittbilde eller landkart. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Dalurfjall skrev for 1 time siden: Det er lettvint å titte litt i Norgeskart-appen, og måle avstand, men bare i km. Men det er jo nyttig å flippe fort over til satelittbilde eller landkart. Ja, ser for meg å bruke vanlig kart fra gulesider og dele på 1,852.. ;) Så for man heller glane litt mer på papirkart i ruteplalegginga heretter, som jeg gjorde før i tiden, er jo litt kos det å og ;) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 Prøvde å tegne abo på Skippo i dag, men den fungerte ikke. Tok kortdetaljene og sa at alt var Ok, men fikk ikke rute/avstand uansett, bare siden om å tegne abo, så sa det bare opp igjen umidelbart. Tenker jeg får teste noe annet. Er uansett mest for fisking i småbåt, i seilbåten bruker jeg kartplotteren mest uanset. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
-morten- Svart 6.November.2024 Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 Skippo - opplev mer av livet på sjøen - Skippo.no Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
shipahoy Svart 6.November.2024 Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 Dalurfjall skrev for 9 timer siden: Det er lettvint å titte litt i Norgeskart-appen, og måle avstand, men bare i km. På nettsiden https://norgeskart.no kan du måle i nautiske mil. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.November.2024 Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 Hadde Skippo abo, og det skulle auto fornye i år til samme pris. Det klarte de ikke, og med samme kort måtte jeg starte nytt abonnement til samme pris. De har trukket pengene, men halvparten av gangene jeg bruker appen kastes jeg ut fordi den ikke er betalt... Håpløst system, og vanskelige å få svar på support. Jeg leter etter alternativ. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Roger jo Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 -morten- skrev On 6.11.2024 at 7.03: Skippo - opplev mer av livet på sjøen - Skippo.no Det er gamle kart Hva med https://www.barentswatch.no/ohoi/ her er det nye kart.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stormwatch Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Roger jo skrev for 4 timer siden: Det er gamle kart Er Barentswatch mer oppdatert enn Skippo? Skippo er nærmest identisk med Gule sider, men man kan zoome mer inn med Skippo. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Stormwatch skrev 1 time siden: Er Barentswatch mer oppdatert enn Skippo? Skippo er nærmest identisk med Gule sider, men man kan zoome mer inn med Skippo Det jeg ser på kartet i så er det gammelt, Innseilingen til Portør har vel hvert i over et år. Som vises i https://www.barentswatch.no/ohoi/ Skal en se oppdatere kart er https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1004&zoom=12&lat=6531389.84&lon=178929.65&markerLat=6530819.069137277&markerLon=178485.04588917538&p=searchOptionsPanel&sok=portør Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lucky Strike Svart 10.November.2024 Link til dette innlegget Svart 10.November.2024 Hmmm....lurer på hva det er jeg ikke får med meg angående Kystverkets sjøkart, Skippo og Seapilot. Etter min mening helt ubrukelige saker til fin-navigering mellom skjær og holmer, sjekking av ankerplasser etc.. Jeg er ikke begeistret for Navionics/Garmin sin forretningsmodell, det er dyrt og lite fleksibelt, men kartene er i forhold til de foran nevnte helt overlegne. Det eneste jeg hittil har sett på nett som matcher er merkelig nok Norgeskartene (land) sine dybdeangivelser. Dette er jo også nevnt tidligere i tråden. Jeg har ikke sett hvilke detaljer Open CPN og ORCA kan stille med. Det hadde vært interessant å få noe info om noen har kunnet sammenligne disse med Navionics. Bildet er fra Navionics kart ved Larsholmen, Portør. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 OpenCPN på min telefon Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Legger man ikke inn kart fra Kartverket selv i OpenCPN? Hvilke kart er det der? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Kartet mitt i OpenCPN er kjøpt fra O-charts, som kjøper sine kart fra kartverket med ukentlige oppdateringer. https://o-charts.org/shop/en/oesenc/24-no.html Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Takk. Jeg vet ikke om jeg riktig liker utseendet sammenlignet med kartverkets egen fremstilling. Trekker de lyktesektorene lenger ut om man zoomer ut? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Lyktesektoren forlenges hvis du trykker på en lykt. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 shipahoy skrev for 2 timer siden: OpenCPN på min telefon Takk, interessant. Jeg liker at det er mye dybdedetaljer på kartene. Det kan avgjøre f.eks om man likevel får ankret i et område hvor det ligger båter fra før, om en vik over hode egner seg for ankring, om man lett finner en trygg vei gjennom skjær og holmer etc. Mindre detaljerte kart som "ligger på den sikre siden" når det gjelder dybder og detaljer er altså mer begrensende. Så er det jo en annen historie at man må være forsiktig og holde utkikk siden det finnes kartfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Dalurfjall skrev for 1 time siden: Legger man ikke inn kart fra Kartverket selv i OpenCPN? Hvordan får man til det? Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 2 hours ago, shipahoy said: Lyktesektoren forlenges hvis du trykker på en lykt. Åh digg, takk. 2 hours ago, Lucky Strike said: Hvordan får man til det? Det har jeg ikke satt meg ned og funnet ut av ennå. Jeg bare registrerte at de har rett type nedlastbare kart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.