Fisk å kos Startet 16.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2023 Jeg holder på med å fikse begge mine to Volvo Penta diesel motoer i min lille båt. I den forbindelse så legger jeg inn helt nytt elektrisk anlegg ombord i båten. Det skal også komme landstrøm ombord med gammeldags skilletrafo. Jeg tenkte ett forbruks batteri og ett eller to start batterier. Jeg skal også ha jordingsplate på 12 voltsdelen av annlegget. Bør jeg gå for et eller to startbatterier ? Bør jeg ha eget batteri til VHF. Er det noen fare med å ha for tykke kabler ? Hvor store bør startbatteriene/batteriet være ? Kommentar fra moderator:Tittel redisert, var "Er det vært arbeidet og pengene med to start batterier, siden jeg har to motorer" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 Helt enig. På en 22 fot båt holder det med ett batteri for 2 stk MD 10. Eller er det en 20 meter Fairline, da trenger du 2 x 225 Ah startbatterier? Hva er poenget med jordingsplate på 12 V? Koble systemet som TT. Det er for lystbåt ikke krav til eget batteri på VHF. Ingen fare med tykke kabler så lenge termineringen matcher. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 16.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 (redigert) Egen erfaring Bavaria 32 Sport 2004, 2xKAD32, bygget om fra 2 -> startbatteri. Lykke og glede Windy 37 Grand Mistral 2000 med 2xKAD44 > 1 startbatteri Lykke og glede Windy37 Grand Mistral 2008 med 2xD4-300 -> 1 start batteri Lykke og glede mvh Windy37GM Redigert 16.Januar.2023 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Førstefender Svart 16.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 1.Bør jeg gå for et eller to startbatterier ? 2Bør jeg ha eget batteri til VHF. 3Er det noen fare med å ha for tykke kabler ? 4Hvor store bør startbatteriene/batteriet være ? 1 Har bare hatt 1 for 2 motorer på de 3 siste båtene, fungert uten problemer. 2 Ikke mange som har det, men gir jo en ekstra sikkerhet. 3 Nei, bare lommeboka 4 Hvilken type båt og motorer?? Sitér dette innlegget Link to post
Fisk å kos Svart 16.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 Det er en Draco 2500 Tvincab Tamnd 40 Sitér dette innlegget Link to post
Fisk å kos Svart 16.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 Førstefender skrev for 1 time siden: 1.Bør jeg gå for et eller to startbatterier ? 2Bør jeg ha eget batteri til VHF. 3Er det noen fare med å ha for tykke kabler ? 4Hvor store bør startbatteriene/batteriet være ? 1 Har bare hatt 1 for 2 motorer på de 3 siste båtene, fungert uten problemer. 2 Ikke mange som har det, men gir jo en ekstra sikkerhet. 3 Nei, bare lommeboka 4 Hvilken type båt og motorer?? Hulda skrev for 4 timer siden: Helt enig. På en 22 fot båt holder det med ett batteri for 2 stk MD 10. Eller er det en 20 meter Fairline, da trenger du 2 x 225 Ah startbatterier? Hva er poenget med jordingsplate på 12 V? Koble systemet som TT. Det er for lystbåt ikke krav til eget batteri på VHF. Ingen fare med tykke kabler så lenge termineringen matcher. Trodde joringsplate ga ekstra sikkerhet Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 Om du vurderer eget ekstra batteri til VHF, så ville jeg heller brukt dette til hver sitt startbatteri til begge motorene. Det er veldig irriterende å ligge utpå og drive og måtte kalle opp redningskøyta på Vhf på grunn av defekt startbatteri, i stedet for at du hvertfall kunne fått start på ene motoren og komt deg til lands uten assistanse. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 Hei. Vår seglkatamaran har to Yanmar 18-hestarar. Eit startbatteri, og ein stor forbruksbank. Bly/syra. Båten har òg ein eigen hovedstraumsbrytar som parallellkoplar desse to bankane, Då kan eg starta motorane på forbruksbanken, om startbatteriet har takka for seg. Dette har fungert fint i 18 år. No har forbruksbanken tatt kvelden, og eg vurderer å kjøpa lithiumbatterier. Etter kva eg har forstått kan ikkje lithiumbatterier brukast til start. Då må eg finna på noko anna. Det blir enten eit solcellepanel berre til startbatteriet, og/eller ein dc/dc ladar som kan lada startbatteriet frå forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 Jordingsplate (eks Dynaplate) brukes vanligvis til å jorde skjermen på VHF, AIS, ekkolodd, kartplotter, radar, osv. Når det gjelder batterier i en slik båt, burde det holde med ett dedikert startbatteri og ett forbruksbatteri som også kan starte motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 16.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 I min draco 2500, har riktig nok bare en motor(aqad40), har jeg et startbatteri og to forbruk på ca 100ah hver. Kan koble inn og ut batteriene som det passer seg. Skrur av startbatteriet når vi legger til kai så har jeg alltid mer enn nok strøm til å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 17.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2023 20 hours ago, Ask said: Etter kva eg har forstått kan ikkje lithiumbatterier brukast til start. Jeg kan bruke lithiumbatteriene til å starte motoren uten problemer. Begrensningen ligger ofte i BMS, hvor mange A belastning som tillates før BMS kutter. Jeg har 620Ah LiFePo4 bank med BMS som tillater 500 A trekk. Motoren er en 64hk diesel. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2023 Vi hadde med unger med venneunger og skulle på tur i motorbåten for to år siden. Det ene batteriet startet sin D4 motor, det andre ville ikke starte sin. Det endte opp med at vi fikk låne en startkabel i havna, og kunne dra på tur likevel. Etter en helg på øya uten landstrøm, startet det ene batteriet sin motor, og etter det, den andre. Alt kan jo gå bra. Da jeg etterpå byttet begge startbatteriene og ville ha Victron lader, så anbefalte Farco en separat lader for hvert batteri også. Jeg åpnet begge batteriene etter dette "havariet" og så at det ene som ikke virket var tørt. Det andre var topp. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bellil Svart 31.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2023 Windy37GM skrev On 16.1.2023 at 18.51: Egen erfaring Bavaria 32 Sport 2004, 2xKAD32, bygget om fra 2 -> startbatteri. Lykke og glede mvh Windy37GM Hvor stort batteri satte du inn i stedet for det ene? Jeg har i dag to stk Biltema 115 Ah (mener jeg). Disse driver også anker og baugpropell. De enhetene kjører aldri uten at motor går så det mener jeg er trygt. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Windy37GM Svart 2.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2023 Bellil skrev On 31.1.2023 at 20.23: Hvor stort batteri satte du inn i stedet for det ene? Jeg har i dag to stk Biltema 115 Ah (mener jeg). Disse driver også anker og baugpropell. De enhetene kjører aldri uten at motor går så det mener jeg er trygt. På Bavaria 32 sport var det 1 stk 180ah batteri til hver motor. Gjorde om slik at begge gikk på det ene 180Ah batteriet.. På Windyen (2000 modellen) var det et 115Ah som betjente 2 stk KAD44. Siden jeg kan litt elektro vet jeg at KAD44 ikke starter under 10,5V, men det skjedde aldri. Begge startet så fint så. En om gangen :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.