Jump to content

Draco 2004 med 2xTAMD40, verdt arbeidet og pengene med to start batterier?

Fisk å kos

Recommended Posts

Jeg holder på med å fikse begge mine to Volvo Penta diesel motoer i min lille båt.

I den forbindelse så legger jeg inn helt nytt elektrisk anlegg ombord i båten. Det skal også komme landstrøm ombord med gammeldags skilletrafo. Jeg tenkte ett forbruks batteri og ett eller to start batterier.

Jeg skal også ha jordingsplate på 12 voltsdelen av annlegget. 

Bør jeg gå for et eller to startbatterier ?

Bør jeg ha eget batteri til VHF. 

Er det noen fare med å ha for tykke kabler ?

Hvor store bør startbatteriene/batteriet være ?

Kommentar fra moderator:Tittel redisert, var "Er det vært arbeidet og pengene med to start batterier, siden jeg har to motorer"

Helt enig. På en 22 fot båt holder det med ett batteri for 2 stk MD 10. Eller er det en 20 meter Fairline, da trenger du 2 x 225 Ah startbatterier?

Hva er poenget med jordingsplate på 12 V?

Koble systemet som TT.

Det er for lystbåt ikke krav til eget batteri på VHF.

Ingen fare med tykke kabler så lenge termineringen matcher.

Egen erfaring

Bavaria 32 Sport 2004, 2xKAD32, bygget om fra 2 -> startbatteri.  Lykke og glede

Windy 37 Grand Mistral 2000 med 2xKAD44 > 1 startbatteri  Lykke og glede

Windy37 Grand Mistral 2008 med 2xD4-300 -> 1 start batteri  Lykke og glede

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

1.Bør jeg gå for et eller to startbatterier ?

2Bør jeg ha eget batteri til VHF. 

3Er det noen fare med å ha for tykke kabler ?

4Hvor store bør startbatteriene/batteriet være ? 

1 Har bare hatt 1 for 2 motorer på de 3 siste båtene, fungert uten problemer.

2 Ikke mange som har det, men gir jo en ekstra sikkerhet.

3 Nei, bare lommeboka

4 Hvilken type båt og motorer??

Førstefender skrev for 1 time siden:

1.Bør jeg gå for et eller to startbatterier ?

2Bør jeg ha eget batteri til VHF. 

3Er det noen fare med å ha for tykke kabler ?

4Hvor store bør startbatteriene/batteriet være ? 

1 Har bare hatt 1 for 2 motorer på de 3 siste båtene, fungert uten problemer.

2 Ikke mange som har det, men gir jo en ekstra sikkerhet.

3 Nei, bare lommeboka

4 Hvilken type båt og motorer??

Hulda skrev for 4 timer siden:

Helt enig. På en 22 fot båt holder det med ett batteri for 2 stk MD 10. Eller er det en 20 meter Fairline, da trenger du 2 x 225 Ah startbatterier?

Hva er poenget med jordingsplate på 12 V?

Koble systemet som TT.

Det er for lystbåt ikke krav til eget batteri på VHF.

Ingen fare med tykke kabler så lenge termineringen matcher.

Trodde joringsplate ga ekstra sikkerhet 

Om du vurderer eget ekstra batteri til VHF, så ville jeg heller brukt dette til hver sitt startbatteri til begge motorene. Det er veldig irriterende å ligge utpå og drive og måtte kalle opp redningskøyta på Vhf på grunn av defekt startbatteri, i stedet for at du hvertfall kunne fått start på ene motoren og komt deg til lands uten assistanse.

Hei.

Vår seglkatamaran har to Yanmar 18-hestarar. Eit startbatteri, og ein stor forbruksbank. Bly/syra.

Båten har òg ein eigen hovedstraumsbrytar som parallellkoplar desse to bankane, Då kan eg starta motorane på forbruksbanken, om startbatteriet har takka for seg.

Dette har fungert fint i 18 år.

No har forbruksbanken tatt kvelden, og eg vurderer å kjøpa lithiumbatterier. Etter kva eg har forstått kan ikkje lithiumbatterier brukast til start. Då må eg finna på noko anna. Det blir enten eit solcellepanel berre til startbatteriet, og/eller ein dc/dc ladar som kan lada startbatteriet frå forbruksbanken.

I min draco 2500, har riktig nok bare en motor(aqad40), har jeg et startbatteri og to forbruk på ca 100ah hver. Kan koble inn og ut batteriene som det passer seg. Skrur av startbatteriet når vi legger til kai så har jeg alltid mer enn nok strøm til å starte.

20 hours ago, Ask said:

Etter kva eg har forstått kan ikkje lithiumbatterier brukast til start.

Jeg kan bruke lithiumbatteriene til å starte motoren uten problemer.  Begrensningen ligger ofte i BMS, hvor mange A belastning som tillates før BMS kutter.  Jeg har 620Ah LiFePo4 bank med BMS som tillater 500 A trekk. Motoren er en 64hk diesel.

Vi hadde med unger med venneunger og skulle på tur i motorbåten for to år siden. Det ene batteriet startet sin D4 motor, det andre ville ikke starte sin. Det endte opp med at vi fikk låne en startkabel i havna, og kunne dra på tur likevel. Etter en helg på øya uten landstrøm, startet det ene batteriet sin motor, og etter det, den andre.

Alt kan jo gå bra. Da jeg etterpå byttet begge startbatteriene og ville ha Victron lader, så anbefalte Farco en separat lader for hvert batteri også.

Jeg åpnet begge batteriene etter dette "havariet" og så at det ene som ikke virket var tørt. Det andre var topp.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

• 2 uker senere...
Windy37GM skrev On 16.1.2023 at 18.51:

Egen erfaring

Bavaria 32 Sport 2004, 2xKAD32, bygget om fra 2 -> startbatteri.  Lykke og glede

mvh

Windy37GM

Hvor stort batteri satte du inn i stedet for det ene? Jeg har i dag to stk Biltema 115 Ah (mener jeg). Disse driver også anker og baugpropell. De enhetene kjører aldri uten at motor går så det mener jeg er trygt.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Bellil skrev On 31.1.2023 at 20.23:

Hvor stort batteri satte du inn i stedet for det ene? Jeg har i dag to stk Biltema 115 Ah (mener jeg). Disse driver også anker og baugpropell. De enhetene kjører aldri uten at motor går så det mener jeg er trygt.

På Bavaria 32 sport var det 1 stk 180ah batteri til hver motor. Gjorde om slik at begge gikk på det ene 180Ah batteriet..  På Windyen (2000 modellen) var det et 115Ah som betjente 2 stk KAD44. Siden jeg kan litt elektro vet jeg at KAD44 ikke starter under 10,5V, men det skjedde aldri. Begge startet så fint så. En om gangen :-)

mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...