Jump to content

Edit History

dennrick

dennrick

On 1/17/2023 at 10:53 AM, sap_2000 said:

 

Samme rating. Gjelder stort sett alt av VP motorer som selges til fritidsbåter uansett effektuttak. Dvs samme rating på en DD6 340 som på en D6 480 selv om førstnevnte vil holde flere timer på WOT enn sistnevnte. Dette har mest med garantier og Jus og gjøre.

 

Om man skal ta ut det siste av en motor så er driftbetingelsene meget viktig. Feks det at motoren faktisk oppnår maks rpm. På D4/6 står det 3400-3600 og man bør ligge i øvre halvdel av dette. Motoren vil slite mer når den levere samme effekten på 3400 enn den gjør på 3600. Hadde man satt på en EGT måler (eksostempmåler) hadde man sett dette tydelig...

 

@Rookie_332 Jeg tror du ikke skal ta lett på det @sap_2000 skriver her. Jeg snakker av smertelig erfaring med vår bavaria 39 med 2x D4-300 der jeg lenge slet med feil fra leverandør med for tunge propeller, feil i det ene drevet, feilmerkede propeller. Resultatet ble et motorhavari pga gjennomslag i en sylinder. Isommer fikk @lurvetass også et havari på sin. Omtrent samme skade. Fellesnevner var for lavt turtall på WOT. Jeg oppnådde max 3300 på den ene motoren, mens den andre hang etter før havariet med lett båt.

 

Dersom jeg hadde hatt båten din med max oppnådd 3400 rpm, så hadde alle mine alarmer gått bananas.

 

dennrick

dennrick

On 1/17/2023 at 10:53 AM, sap_2000 said:

 

Samme rating. Gjelder stort sett alt av VP motorer som selges til fritidsbåter uansett effektuttak. Dvs samme rating på en DD6 340 som på en D6 480 selv om førstnevnte vil holde flere timer på WOT enn sistnevnte. Dette har mest med garantier og Jus og gjøre.

 

Om man skal ta ut det siste av en motor så er driftbetingelsene meget viktig. Feks det at motoren faktisk oppnår maks rpm. På D4/6 står det 3400-3600 og man bør ligge i øvre halvdel av dette. Motoren vil slite mer når den levere samme effekten på 3400 enn den gjør på 3600. Hadde man satt på en EGT måler (eksostempmåler) hadde man sett dette tydelig...

 

@Rookie_332 Jeg tror du ikke skal ta lett på det @sap_2000 skriver her. Jeg snakker av smertelig erfaring med vår bavaria 39 med 2x D4-300 der jeg lenge slet med feil fra leverandør med for tunge propeller, feil i det ene drevet, feilmerkede propeller. Resultatet ble et motorhavari pga gjennomslag i en sylinder. Isommer fikk @lurvetass også et havari på sin. Omtrent samme skade. Fellesnevner var for lavt turtall på WOT. Jeg oppnådde max 3300 på den ene motoren, mens den andre hang etter før havariet med lett båt.

 

Dersom jeg hadde hatt båten din med max 3400 rpm, så hadde alle mine alarmer gått bananas.

 

dennrick

dennrick

On 1/17/2023 at 10:53 AM, sap_2000 said:

 

Samme rating. Gjelder stort sett alt av VP motorer som selges til fritidsbåter uansett effektuttak. Dvs samme rating på en DD6 340 som på en D6 480 selv om førstnevnte vil holde flere timer på WOT enn sistnevnte. Dette har mest med garantier og Jus og gjøre.

 

Om man skal ta ut det siste av en motor så er driftbetingelsene meget viktig. Feks det at motoren faktisk oppnår maks rpm. På D4/6 står det 3400-3600 og man bør ligge i øvre halvdel av dette. Motoren vil slite mer når den levere samme effekten på 3400 enn den gjør på 3600. Hadde man satt på en EGT måler (eksostempmåler) hadde man sett dette tydelig...

 

@Rookie_332 Jeg tror du ikke skal ta lett på det @sap_2000 skriver her. Jeg snakker at smertelig erfaring med vår bavaria 39 med 2x D4-300 der jeg lenge slet med feil fra leverandør med for tunge propeller, feil i det ene drevet, feilmerkede propeller. Resultatet ble et motorhavari pga gjennomslag i en sylinder. Isommer fikk @lurvetass også et havari på sin. Omtrent samme skade. Fellesnevner var for lavt turtall på WOT. Jeg oppnådde max 3300 på den ene motoren, mens den andre hang etter før havariet med lett båt.

 

Dersom jeg hadde hatt båten din med max 3400 rpm, så hadde alle mine alarmer gått bananas.



×
×
  • Create New...