julietkilo
Etter januarturen på sjøen der behovet for varmeapparatet meldte seg, ble det kjøpt inn en Eberspächer Helios 2kW varmer med 2 viftehastigheter. Den kjører kjølevannet fra motoren gjennom en "radiator" påmontert en vifte, og blåser ganske friskt når viften står på max.
Utfordringen er at denne varmeren må stå nede ved gulvet for å ikke sperre for skapdører, mens det eksisterende hullet i bakveggen på styrehuset som jeg vil ta friskluft inn fra, er et stykke oppå veggen.
Løsningen ble å bygge en støpeform og støpe et hus i glassfiber som har både smal ventilasjonskanal og tett kasse til Helios-viften i ett. Her er støpeformen under arbeid (foreløpig uten integrert form for ventilasjonskanal). Hobbyplater og listverk med buet kant som jeg hadde liggende blir utnyttet for å få pene radiuser i formen, og i tillegg skal det sparkles litt innvendig.
Og her er det ferdige huset med ventilasjonskanal, rett ut av støpeformen. Det var cirka 20 år siden sist jeg hadde støpt med glassfiber, og jeg brukte altfor lite og altfor tynt med gelcoat i formen før jeg begynte å legge laminat. Var også altfor treg med å presse ut luft, så resultatet ble som det ble. NB: jeg fikk ordnet alt det kosmetiske i etterkant med noen omganger pussepapir, sparkel og hvit blank spraylakk.
Herligheten måtte festes godt til bakveggen i styrehuset, på riktig plass og i riktig høyde. Jeg kappet derfor opp noen korte biter L-profil av aluminium, og festet dem midlertidig med tvinge så profilene stakk 1 mm ut på baksiden. Så boret jeg tvers gjennom alt, og gjenget opp hullet i aluminiumen med M5 gjengetapp.
Da var det bare å skru aluprofilene fast med M5 skrue, påføre rikelig med Tec7 på baksiden av profilene, og klemme hele huset med aluprofiler på inn mot bakveggen. Så sto det i press et par døgn. En båtshake, en skapdør og to plastkasser fra Europris var alt som skulle til for å sette dette i press
Når limet hadde tørket, var det bare å skru ut skruene igjen og ta ned plasthuset - mens aluprofilene hang igjen på veggen på riktig sted. Da kan plasthuset skrues opp og ned gjentatte ganger på noen få minutter. Liker å lage ting slik at de er vedlikeholdsvennlige.
Når båten blir mer ferdig (...) skal jeg til slutt dra en tynn silikonfuge* rundt hele plasthuset, så det blir lufttett rundt. Da vil all luften som kommer ut fra varmeren være "tørr" uteluft fra hullet oppe på veggen. (*Silikon fordi den er enkel å fjerne senere ved behov).