julietkilo
På et tidligere bilde et sted i tråden viste det godt at bordet i forkabinen/salongen var svartflekkete og stygt, preget av mange år med hard bruk. Det var såpass stygt at noen en gang hadde gitt f.... og skrevet et telefonnummer med sprittusj rett på bordplaten.
Men bordplaten kan legges ned mellom benkene og sammen med en del sitteputer og annet inventar, blir den da bunnen i en dobbelseng som dekker hele forkabinen fra førerområdet og frem til baugen. Det var derfor verdt å prøve å berge den, og beholde muligheten til å lage overnattingsmulighet hvis det skulle bli nødvendig (kan jo bli liggende med uventet motorstans i fremmed havn f.eks.... gamle båter er alltid litt risiko).
Vi kan jo begynne med resultatet, som ble aldeles strålende:
Første steg var å pusse ned hele platen og listverket. Siden skadene og misfargingen stakk dypt, ble slipingen av finérplaten gjort med hard hånd og 60-korn papir i begynnelsen. Det var helt på grensen til at jeg pusset gjennom fineren på den styggeste svartflekken!
Da det verste var fjernet, gikk jeg gradvis over på finere korninger og endet opp på 320-papir på siste pussing.
Jeg bygger som nevnt et toalettrom "oppi" styrbord sittebenk i kabinen. Og med de nye veggene til toalettrommet på plass, så er bordet litt fort stort/bredt til daglig bruk i den vesle salongen. Men jeg kunne ikke bare kappe vekk en del av bordet, fordi bordplaten altså utgjør en del av sengen som kan legges ut der framme.
Dette hadde jeg en plan på før jeg bygget toalettrommet, og nå skulle det altså sjekkes om planen lot seg gjennomføre i praksis. Jeg sagde først av rundt 40% av bredden med en fintannet håndsag og anlegg, så kuttet ble helt rett.
Så boret jeg to horisontale hull gjennom bordunderstellet, og banket inn to syrefaste rør. Deretter kappet jeg opp to gjengestenger og festet dem med mutter og hettemutter til en platebit/brakett som holder riktig avstand mellom stengene, samtidig som den holder den avkappede delen av bordplaten i riktig høyde. Til slutt satte jeg på 2 stk litt grove hengsler.
Så nå kan jeg skyve braketten og gjengestengene inn i rørene, og felle bordet ned slik at det bare tar opp ca 1/2 av den opprinnelige bredden til daglig. Blir det nødvendig å overnatte i båten, kan bordet felles opp igjen og legges mellom benkene som før.
Her viser bildet sikkert bedre enn 1000 ord hvordan det funker - dette er altså undersiden av bordet:
Og her er oversiden:
(Edit: bordet er lakkert med 6 strøk klarlakk, tror jeg det ble til slutt.....)
Så gjenstår det å se om dette blir kompakt nok nede i salongen/forkabinen, eller om den delen som nå er foldet ned blir hengende i veien for noe.