Jump to content

Edit History

julietkilo

julietkilo

Det blir visst et siste innlegg til i dag. Fikk et spørsmål om spylebryteren jeg bruker, via andre kanaler. Svarer her også så svaret blir synlig for alle. Og ja, den originale Jabsco spylebryteren ser slik ut:

spylebryter_jabsco.jpg.b37af6bfe6a666075989cb5508cef267.jpg

 

Den har langt utstikk bakover, og krever veldig mye dybde på baksiden av platen den monteres i (hvilket jeg ikke har). Og tilsynelatende trengs det mye kraft for å trykke den helt inn? Dessuten er det sånn at den rett og slett ikke ligner særlig på en do-spyleknapp slik folk er vant med, og det kan være et problem for de som bare er gjester om bord.

 

Så da ble det en påvegg-montert Elko-bryter som spyleknapp, og det ser altså slik ut i båten nå. Jabsco sitt "Push to flush" merke ble gjenbrukt på den nye bryteren:

spylebryter.jpg.8b793d17d74218bdabc6fe24fd3284af.jpg

Først: det nederste panelet har en rød knapp som kan trykkes inn for å vise med lysdioder om septiktanken er tom, halvfull eller tøm-meg-umiddelbart-full. Kjekt å ha... fulgte med tanken.

 

Midt mellom septikpanel og det nyyyyydelige klistremerket med rødt kryss øverst, står altså spyleknappen. En standard Elko 1-pols bryter med impulsfjær. Fjæren gjør at bryteren slår seg av igjen selv så snart du slipper knappen. Bryteren er godkjent til 16A på 230V, mens toalettet er merket "Maximum current 16A - Fuse Size 25A". Meeeeeen en elektriker har forklart meg at startstrømmen på toalettet kan være mye høyere enn det igjen, fordi motoren har "induktiv last". 

 

Derfor leverer bryteren bare styrestrøm på under 0,5A til et 12V 30A relé ved sikringsboksen, som i sin tur leverer strøm til toalettmotoren. Så det er grunnen til at jeg kan bruke en standard Elko-bryter på en såpass stor 12V elektromotor.

julietkilo

julietkilo

Det blir visst et siste innlegg til i dag. Fikk et spørsmål om spylebryteren jeg bruker, via andre kanaler. Svarer her også så svaret blir synlig for alle. Og ja, den originale Jabsco spylebryteren ser slik ut:

spylebryter_jabsco.jpg.b37af6bfe6a666075989cb5508cef267.jpg

 

Den har langt utstikk bakover, og krever veldig mye dybde på baksiden av platen den monteres i (hvilket jeg ikke har). Og tilsynelatende trengs det mye kraft for å trykke den helt inn? Dessuten er det sånn at den rett og slett ikke ligner særlig på en do-spyleknapp slik folk er vant med, og det kan være et problem for de som bare er gjester om bord.

 

Så da ble det en påvegg-montert Elko-bryter som spyleknapp, og det ser altså slik ut i båten nå. Jabsco sitt "Push to flush" merke ble gjenbrukt på den nye bryteren:

spylebryter.jpg.8b793d17d74218bdabc6fe24fd3284af.jpg

Først: det nederste panelet har en rød knapp som kan trykkes inn for å vise med lysdioder om septiktanken er tom, halvfull eller tøm-meg-umiddelbart-full. Kjekt å ha... fulgte med tanken.

 

Midt mellom septikpanel og det nyyyyydelige klistremerket med rødt kryss øverst, står altså spyleknappen. En standard Elko 1-pols bryter med impulsfjær. Den slår seg altså av igjen selv så snart du slipper knappen. Bryteren er godkjent til 16A på 230V, mens toalettet er merket "Maximum current 16A - Fuse Size 25A". Meeeeeen en elektriker har forklart meg at startstrømmen på toalettet kan være mye høyere enn det igjen, fordi motoren har "induktiv last". 

 

Derfor leverer bryteren bare styrestrøm på under 0,5A til et 12V 30A relé ved sikringsboksen, som i sin tur leverer strøm til toalettmotoren. Så det er grunnen til at jeg kan bruke en standard Elko-bryter på en såpass stor 12V elektromotor.



×
×
  • Create New...