Jump to content

Strømforbruk ved vedlikeholdslading av batterier

Kappa

Recommended Posts

Høres normalt ut det. 
Bor i båten, alt er på 12v bortsett fra batterilader og en laptop + en 400w panelovn som er på noen timer om natten. Ellers går det i diesel til oppvarming. Lå på 130kw totalt i hele desember, noe jeg synes er rimelig lite. 

Noen spesiell grunn til at du har vedlikeholdslading på?

Personlig hadde jeg toppladet batteriene og tatt av batteripolene og heller sjekket/ladet de opp 1 gang i mnd eller noe slikt. Fullada batterier i god stand skal fint kunne stå i noen måneder uten å miste nevneverdig kapasitet. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Grunnen til at landstrømmen står på kontinuerlig er først og fremst latskap. Men jeg har også en teori om at MPPT-regulatoren for solpanelene trekker mere strøm enn hva panelene leverer på korte vinterdager når de gjerne er dekket av snø og rim.

Jeg har en bryter mellom panelene og regulatoren, men ingen bryter mellom regulator og batteri. Så regulatoren vil trolig trekke strøm uansett. 

Kappa skrev for 14 timer siden:

Grunnen til at landstrømmen står på kontinuerlig er først og fremst latskap. Men jeg har også en teori om at MPPT-regulatoren for solpanelene trekker mere strøm enn hva panelene leverer på korte vinterdager når de gjerne er dekket av snø og rim.

Jeg har en bryter mellom panelene og regulatoren, men ingen bryter mellom regulator og batteri. Så regulatoren vil trolig trekke strøm uansett. 

Regulatoren trekker ikke strøm om du tar av batteripolene. Det sier vel seg selv :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...