tom Cognac Startet 18.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2023 Fra min nye mast på båten har jeg følgende ledninger (1,5 kvadrat): 1) topp/ankerlanterne, 2) navigasjonslanterne og 3) horn. Jeg bruker felles jordså det blir 4 ledninger i "bunt". Jeg lurer på om det er noen som vet om en pen (jeg sa: PEN ) måte å samle disse på. Jeg har forsøkt med hvit elektriker tape, men synes ikke resultatet er bra (se bildene). Noen som har tips om hvordan jeg kan få dette mer strøkent? Topplanterna øverst, så nav.lanterna og nedrest hornet. Synes ikke det å surre elektriker tape er videre pent. Synes ikke dette er videre pent Takker for tips. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
ivar Svart 18.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2023 Kanskje noe ala dette? https://bilradiospes.no/brs/brsstromp/flettet-kabelstrømpe-pris-per-meter-velg-diameter Bare pass på å få noe som er egnet for utendørs bruk, dvs tåler uv stråling uten å gå i oppløsning etter en sesong Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ttor Svart 18.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2023 Ikke mange alternativene om du ikke skal trekke alle ledningene på nytt. Ville brukt svart vulk-tape. Blir som en matt gummihylse rundt ledningene. Mindre synlig enn hvit. Eventuelt en kabelstrømpe med borrelås Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2023 Har du sett på nødvendig kvadrat? Det meste av lys i dag er vel små forbrukere. Jeg tenkte på en ferdig isolert mangenokleder kabel med hvit isolasjon. Hvir tape blir stygt med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 18.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2023 Hvorfor ikke bytte hele kabelen, med en fireledet av rett kvadrat? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mons Svart 18.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2023 Ettersom kablene kommer ut forskjellige steder ville jeg lagt 3 separate kabler. Hvite toledere med rund ytterisolasjon. For plasshensyn kan ytterisolasjon fjernes et stykke inn i røret. Fra inni masta til inni dekksgjennomføringen ville jeg lagt en hvit slange som er stiv nok til å holde fasongen og ikke knekke med de 6 lederene inni. Litt sika mellom lederene øverst i slangen hindrer at det kan komme vann inn. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Audiquattro Svart 18.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2023 Kan for eksempel tre på krympestrømpe der ledningene er synlige. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 18.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2023 Audiquattro skrev 1 time siden: Kan for eksempel tre på krympestrømpe der ledningene er synlige. Har tenkt på den løsningen, men krympestrømpe blir stiv når den varmes opp (for å krympe) har jeg hørt Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
hanto1 Svart 19.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2023 Kabelstrømpe med borrelås ser jo greit ut. Ellers ser dekksgjennomføringen tvilsom ut, du skal ha flaks om dette holder tett. Med flere ledninger er svanehals å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 19.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2023 Det finnes mange løsninger, noen vakrere enn andre. Würth og Tools har dette i metervis. https://eshop.wuerth-industrie.com/Produktkategorier/Spiralslange-standard/15435505040101.cyid/1543.cgid/no/NO/EUR/ Sikkert noe på BT også uten at jeg har sjekket der. Mye brukt på anleggsmaskiner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2023 Jeg ville gått for en fireleder. Da får du det tett i gjennomføring også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Audiquattro Svart 19.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2023 tom Cognac skrev for 18 timer siden: Har tenkt på den løsningen, men krympestrømpe blir stiv når den varmes opp (for å krympe) har jeg hørt Spiller det noen rolle? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2023 https://no.farnell.com/hellermanntyton/hwpp8-white/sleeving-spiral-9mm-white-25m/dp/1674234 Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 19.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2023 Audiquattro skrev for 5 timer siden: Spiller det noen rolle? Ja Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Fantino Svart 19.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2023 Svart vulketape. Har brukt det for å lage nye håndtak på årene til jolla og det ser ut til å være imponerende motstandsdyktig mot elementene Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 20.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2023 Den dekksgjennomføringen er beregnet på 1 stk rund kabel, med 2 stk 2leder så kommer den til å lekke som en sil om den ikke er fyllt med noe tettningsstoff som vi ikke ser :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
tom Cognac Svart 20.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2023 Jeg kommer ikke til å bruke skroggjennomføringen som bildet viser. Jeg har kjøpt en av hver av disse: https://seatronic.no/quick-vanntett-kontakt-9-pinner - https://www.maritim.no/dekkskontakt-forkrommet og går for en av dem - vet ikke helt hvilken enda. Med disse ser problemet ut til å være at der hvor kablene/ledningene skal tres inn i kontakten er veldig snau - jeg vet ikke hvordan jeg skal få plass til 4 stk 1,5 kvadrat i samme hullet Har du tips? Kanskje bruke mindre kvadrat ledning? (er det noe som heter 0,75 kvadrat? - som vil duge til det de skal brukes til?) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2023 Vanlig lampettledning er ofte 0,75 mm2. Tverrsnitt bør bestemmes av strømtrekket og lengde. For lite tverrsnitt reduserer spenningen til forbrukeren. Jeg tror jeg hadde kjøpt en meter med 4 leder i litt større tverrsnitt enn lederne du har, og klippet den opp i passende biter. Deretter fjernet litt av endene, slik at det stikker ut ledere. Fjernet 2 av de 4 lederne. Deretter loddet fast de lederne som skal opp i forbrukerne av masta (fra mastebein til forbruker) på de resterende 2 lederne , og dratt dem igjennom. Deretter loddet dem av igjen. Da får du "tredd på" en skikkelig kabel-sokk på utsiden av lederne du ønsker å beskytte. Den tåler sol og varme, og ser it som en skikkelig ledning. Du kan evt trykke inn litt sika eller tec7 i den ene enden (den mot forbrukeren), som gjør at den henger godt på og ikke kan skli ned. Jeg har aldri testet dette i praksis. Jeg bare tenkte ut løsningen nå. Burde fungere om du ikke lodder for tykt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
pappa_wolf Svart 21.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2023 Hvis ikke du skal drive å legge ned masten i tide og utide, så er det ikke noe problem at krympestrømpen blir stiv. men som andre nevner, Kjøp 4leder i rette kvadrat, og kobling som passer. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2023 Jeg ville ha brukt gummikabel H07RN-F 4X1,5mm2. Den tåler vær og kjemikalier. Beregnet også for utvendig bruk. Jeg ville også ha lagt kabelen som vist med rødt på bildet, så renner regn og sjøsprøyt av nederst i bukta, og ikke så lett inn i lanterna og masta. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2023 Jannmar skrev for 5 timer siden: Jeg ville ha brukt gummikabel H07RN-F 4X1,5mm2. Glem mitt forslag. Det gikk litt fort i svingene. Ser at det ikke gir svar på det du spør om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.