Jump to content

Finnes det en pen måte å "kle" flere ledninger i en bunt med?

tom Cognac

Recommended Posts

Fra min nye mast på båten har jeg følgende ledninger (1,5 kvadrat): 1) topp/ankerlanterne, 2) navigasjonslanterne og 3) horn. Jeg bruker felles jordså det blir 4 ledninger i "bunt". Jeg lurer på om det er noen som vet om en pen (jeg sa: PEN :yesnod: ) måte å samle disse på. Jeg har forsøkt med hvit elektriker tape, men synes ikke resultatet er bra (se bildene).

Noen som har tips om hvordan jeg kan få dette mer strøkent?

WP_20220504_11_50_32_Pro.jpg.4b2ad3143738e810c4de251a5fe973cc.jpg

Topplanterna øverst, så nav.lanterna og nedrest hornet. 

WP_20220504_11_52_05_Pro__highres.jpg.b82b3979d54d32473474a469a86f6ffa.jpg

WP_20220504_11_51_57_Pro__highres.jpg.2df122a2b1aeb18286f4474a8226c8f2.jpg

Hornet.jpg.a2572c143dd439aeee5ca35c8240f816.jpg

Synes ikke det å surre elektriker tape er videre pent. 

WP_20220504_11_51_16_Pro__highres.jpg.a38a650fec7b8cd1347bec2a85c15093.jpg

Synes ikke dette er videre pent :sad:

Takker for tips.

jeg tørker ut på land....!

Kanskje noe ala dette? 
https://bilradiospes.no/brs/brsstromp/flettet-kabelstrømpe-pris-per-meter-velg-diameter

Bare pass på å få noe som er egnet for utendørs bruk, dvs tåler uv stråling uten å gå i oppløsning etter en sesong

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ettersom kablene kommer ut forskjellige steder ville jeg lagt 3 separate kabler. Hvite toledere med rund ytterisolasjon.

For plasshensyn kan ytterisolasjon fjernes et stykke inn i røret.

Fra inni masta til inni dekksgjennomføringen ville jeg lagt en hvit slange som er stiv nok til å holde fasongen og ikke knekke med de 6 lederene inni.

Litt sika mellom lederene øverst i slangen hindrer at det kan komme vann inn.

Mons

Den dekksgjennomføringen er beregnet på 1 stk rund kabel, med 2 stk 2leder så kommer den til å lekke som en sil om den ikke er fyllt med noe tettningsstoff som vi ikke ser :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Jeg kommer ikke til å bruke skroggjennomføringen som bildet viser. Jeg har kjøpt en av hver av disse:

https://seatronic.no/quick-vanntett-kontakt-9-pinner - https://www.maritim.no/dekkskontakt-forkrommet

og går for en av dem - vet ikke helt hvilken enda. Med disse ser problemet ut til å være at der hvor kablene/ledningene skal tres inn i kontakten er veldig snau - jeg vet ikke hvordan jeg skal få plass til 4 stk 1,5 kvadrat i samme hullet :worry::sad: Har du tips? Kanskje bruke mindre kvadrat ledning? (er det noe som heter 0,75 kvadrat? - som vil duge til det de skal brukes til?)

jeg tørker ut på land....!

Vanlig lampettledning er ofte 0,75 mm2. Tverrsnitt bør bestemmes av strømtrekket og lengde. For lite tverrsnitt reduserer spenningen til forbrukeren. 

Jeg tror jeg hadde kjøpt en meter med 4 leder i litt større tverrsnitt enn lederne du har, og klippet den opp i passende biter. Deretter fjernet litt av endene, slik at det stikker ut ledere. Fjernet 2 av de 4 lederne.

Deretter loddet fast de lederne som skal opp i forbrukerne av masta (fra mastebein til forbruker) på de resterende 2 lederne , og dratt dem igjennom. Deretter loddet dem av igjen. 

Da får du "tredd på" en skikkelig kabel-sokk på utsiden av lederne du ønsker å beskytte. Den tåler sol og varme, og ser it som en skikkelig ledning. 

Du kan evt trykke inn litt sika eller tec7 i den ene enden (den mot forbrukeren), som gjør at den henger godt på og ikke kan skli ned.

Jeg har aldri testet dette i praksis. Jeg bare tenkte ut løsningen nå. Burde fungere om du ikke lodder for tykt. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg ville ha brukt gummikabel H07RN-F  4X1,5mm2.

Den tåler vær og kjemikalier. Beregnet også for utvendig bruk.

Jeg ville også ha lagt kabelen som vist med rødt på bildet, så renner regn og sjøsprøyt av nederst i bukta, og ikke

så lett inn i lanterna og masta. 

Gummikabel.JPG

Kabel.JPG

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...