Jump to content

Vaktordning i båtforening - må betale fordi noen ikke møtte opp

ND4SPD

Recommended Posts

@Ask, det er stor forskjell på folks lommebok. For noen er 2000 alt de har av penger til egen bruk etter at alt av løpende bo, mat og andre viktigere kostnader er betalt. Tallene sier vel at dette er veldig økende problem i 2022 og inn i 2023. 

Da jeg først ble medlem her hadde jeg en billig 16" i båthavn. Måtte gå båtvakt. Kjøpe seg fri var overhode ikke en mulighet. Hadde ikke råd.

Så vi er alle forskjellige og i forskjellige økonomiske situasjoner. For TS kan det være at dette er et betydelig beløp. 

Ut fra hvordan jeg oppfatter situasjonen gjennom å ha lest her inne tror jeg det er rett og best at TD betaler de 2000, og lærer til neste gang. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

lurvetass skrev for 7 timer siden:

Synes dette er veldig uoversiktlig.

Er det slik?

Dere gikk hans opprinnelige vakt sammen.

Da var det vel en tredjeperson der også?

Han hevdet dere ikke hadde byttet, men du gikk vakten sammen med han likevel.

Også møter du ikke opp på din egen vakt fordi du fortsatt mener dere hadde byttet.

Det gjør selvfølgelig han heller ikke.

Også mener du at han da skal ta ansvaret for dette og betale?

Min vakt var først. Han gikk ikke min vakt. Jeg ble ikke informert om at det ikke dukket opp noen på vakten min. Hadde jeg blitt kontaktet kunne jeg forsøkt å sende noen for meg. Jeg hadde byttet med han fordi det ikke passet meg å gå den vakten fordi jeg var på reise. Når jeg  var hjemme igjen  fra ferie og skulle gå vakten hans dukket han plutselig opp likevel. Den andre personen som skulle gå vakt gikk hjem siden vi alt var to. Det var han jeg gikk vakten med som egentlig skulle ha dratt hjem. Men han nektet altså for at han hadde byttet med meg. 

ND4SPD skrev 2 minutter siden:

Min vakt var først. Han gikk ikke min vakt. Jeg ble ikke informert om at det ikke dukket opp noen på vakten min. Hadde jeg blitt kontaktet kunne jeg forsøkt å sende noen for meg. Jeg hadde byttet med han fordi det ikke passet meg å gå den vakten fordi jeg var på reise. Når jeg  var hjemme igjen  fra ferie og skulle gå vakten hans dukket han plutselig opp likevel. Den andre personen som skulle gå vakt gikk hjem siden vi alt var to. Det var han jeg gikk vakten med som egentlig skulle ha dratt hjem. Men han nektet altså for at han hadde byttet med meg. 

tenk om alle opplysninger kom i det første innlegget en gang i blandt.... men da er jo hele sjarmen borte...

Så din vakt var først, han dukket ikke opp, dukket opp på sin egen vakt, som du også tok, og sendte hjem tredjemann. Dere gikk vakt sammen, men snakket ikke sammen om den vakta han skulle ha tatt for deg tidligere. Og nå kommer regninga. Og du spør oss om hjelp. men er ny i foreninga og vil ikke legge deg ut med ham, som er en gammel traver. Hva vil du vi skal si?

Code0 skrev 8 minutter siden:

tenk om alle opplysninger kom i det første innlegget en gang i blandt.... men da er jo hele sjarmen borte...

Så din vakt var først, han dukket ikke opp, dukket opp på sin egen vakt, som du også tok, og sendte hjem tredjemann. Dere gikk vakt sammen, men snakket ikke sammen om den vakta han skulle ha tatt for deg tidligere. Og nå kommer regninga. Og du spør oss om hjelp. men er ny i foreninga og vil ikke legge deg ut med ham, som er en gammel traver. Hva vil du vi skal si?

Jeg snakket med han om det, men han nektet for at han hadde byttet vakten. Siden jeg hadde fått meg ny mobil og ikke hadde tidligere sms tilgjengelig kunne jeg ikke vise han sms. Gikk vakten sammen med han i stedet i håp om at styret kunne hjelpe meg. Jeg hadde tross alt møtt opp på vakt og hadde bevis på at jeg hadde avtalt bytte. Fant sms på gammel telefon etter endt vakt. Han står på sitt og styret mener jeg er ansvarlig. Jeg ble også litt usikker på vakten siden han sto på sitt. Det kunne jo være jeg hadde byttet med noen andre, men jeg sjekket navn og nummer når jeg kom hjem. Det var han jeg gikk vakten med jeg hadde byttet med. Hva som skjedde med han som gikk hjem vet jeg ikke. 

Hvilke råd jeg vil ha? Jeg syns det er rart at styret kan kreve straffegebyr av meg siden jeg har bevis på at jeg har byttet en vakt, og bevis på at jeg har møtt opp til vakten jeg hadde avtalt. Jeg måtte ordne meg fri fra jobb uten lønn for å kunne gå på nattevakt. Jeg kan ikke gå rett fra natt på jobb når vakten er midt i en uke. 

Det snakkes her om bot men strengt tatt er vel det et begrep som omtales i straffeloven. Altså et straffbart forhold. Dette beløpet kr 2000 må vel i mine øyne ses på som et "tabbegebyr" og mangel på på kommunikasjon. Betal og ta det til etterretning.

ND4SPD skrev 27 minutter siden:

Da ble det hele mye klarere å forstå.

Veldig synd du ikke ble ringt til da han ikke dukket opp første gang. Der jeg var med var det fast prosedyre å ringe hvis noen uteble og da løste det seg som regel.

Skjønner godt du ble veldigvi tvil da du møtte for han og han også var der.

Egentlig var det vel du som burde fått gå hjem og ikke han andre som gikk, men skjønner du ble.

Jeg tror likevel det må bli et forhold mellom dere to og ikke noe styret kan rydde opp i. Han har møtt på sin vakt, du uteble. Du må nok bare betale.

Klarer du å overbevise han med å vise han sms kan det hende han innrømmer at han har glemt og gjør opp for seg, men det er langt fra sikkert.

Hjelper nok ikke å forsøke å henge han ut i foreningen heller for han sier jo bare han har møtt opp som han skulle.

Skikkelig kjedelig og dårlig gjort av han andre, men håpløst å få penger tror jeg.

Hilsen

Lurvetass

ND4SPD skrev 12 minutter siden:

Hvilke råd jeg vil ha? Jeg syns det er rart at styret kan kreve straffegebyr av meg siden jeg har bevis på at jeg har byttet en vakt, og bevis på at jeg har møtt opp til vakten jeg hadde avtalt. Jeg måtte ordne meg fri fra jobb uten lønn for å kunne gå på nattevakt. Jeg kan ikke gå rett fra natt på jobb når vakten er midt i en uke. 

Råd: betal båtforeningen 2000 kr. Spør 'den andre' om 2.000 kr. Da han dukket opp på sin opprinnelige vakt så er det vel tvilsomt om han ser at han skal betale ditt gebyr. Så de pengene får du neppe. Vil du allikevel spørre..., opp til deg.

Vil tro at det samme gjelder som for idrettslag? Eller er dette idrettsforbundets egne regler?

https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/dugnad/

3. Idrettslaget kan beslutte at enkeltmedlem som deltar på dugnad får en rimelig reduksjon i kontingent og/eller avgift. Med avgift menes utgifter knyttet til aktiviteten i idrettslaget (eksempelvis treningsavgift). Beslutning om hvilken økonomisk virkning deltakelse på dugnad skal få for medlemmet bør forankres på årsmøtet.

4. Idrettslaget kan ikke ilegge «bøter» eller pålegge medlemmene å betale «dugnadsavgift» for manglende deltakelse på dugnad.

Vi har denne ordningen i vår båtforening også.

Vakt ble opprettet fordi vi ble utsatt for tyverier av motorer og utstyr i båtene.

Har holdt på i 15 år nå, og bank i bordet - vi har ikke hatt tyverier etter vi begynte med vaktene!

Vi opplevde en sterk grad av alzheimers blant medlemmene så lenge det var konsekvensløst for dem, derfor ble det på årsmøtet bestemt at de som ikke møtte kunne bidra i foreningens kasse med et beløp. Vaktene tas av lokal ungdom for 1500 - så vi satt dugnadsavgiften til det doble.

Det ble fort endel rot ala det du beskriver her - derfor måtte vi også gjøre den med oppsatt vakt ansvarlig for at den ble gjennomført. 

Å forvente at båtforeningen skal påta seg å mekle mellom to medlemmer med helt forskjellige historier er vel litt i overkant? Ihvertfall er det slik hos oss at styret er de som desidert påtar seg mest dugnadsarbeid fra før, så å påta seg dette i tillegg???

Dette er et mellomværende mellom deg og han andre - og som jeg ser det har du en dårlig sak. Ta lærdom av det, betal, og gjør det på en annen måte neste gang :-P

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

I "min" båtforening var det ordning med vaktbytteskjema, som skulle undertegnes av begge parter og innleveres til vaktansvarlig i god tid før aktuell vakt. Nå tror jeg det hele har blitt web-basert.

Dette hjelper lite for TS, som nå har et problem, med det belyser i hvert fall at problematikken er kjent og at det er utarbeidet forskjellige rutiner for å hindre at misforståelser (eller slapphet) oppstår når det gjelder avtalt eller påstått avtalt vaktbytte.

Jeg vil oppfordre TS til å skrive dette på kontoen for bitter erfaring og heller arbeide med båtforeningen for å få etablert et mer vanntett system for vaktbytter, slik at lignende problemstilling forhåpentligvis ikke oppstår i fremtiden.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...