tobixen
1 hour ago, olews said:Det korrosive blir i vannløsningen, det er hele poenget at vanndampen tas opp av kalsiumkloriden og renner ned som værske i bøtta (kalsium og klorid -ioner). Den løsningen er ganske så korrosiv (som saltlake), men den skal du jo slå ut (ikke søl den ut ombord). Det blir ikke salt (eller kloridioner) i lufta, hele poenget at å trekke vanndamp ut av lufta og samle det i en sterk løsning av kalsiumklorid i vann. Pass på å ikke søle det faste pulveret ombord, det vil tiltrekke seg fuktighet og være korrosivt. Pulveret håndterer du hjemme eller på brygga.
Saltlaken er noe forferdelig griseri på avveie - det samme med selve saltet (om man skulle prøve seg på noe DIY-variant). Det kan ikke tørkes vekk med papir - skal man vaske det vekk, må man bruke mye vann.
En båt gynger, og disse fuktslukerene setter man ut og glemmer av - så da ender man opp med en beholder som er rimelig full med saltlake som skvalper og søler.
Biltema selger (eller solgte?) noen tynne, avlange beholdere som kan skrus opp i skap og slikt - de er relativt greie tenkte jeg, helt til jeg skulle prøve å tømme dem i vasken - det kreves spesialkompetanse å helle ut saltlaken uten å søle.
Nå ser jeg (på Leroy Merlin) at de også har kommet med en pose-modell ment for å henges opp i klesskap. Mulig denne er mer egnet i båt.