tobixen
31 minutes ago, Fantino said:Min metode er å la dieselvarmer gå i et døgn slik at temperaturen er høy og all fuktighet fordamper, slår så over på ventilasjon og sørger for å få ut all den varme lufta og erstatte den med tørr og kald uteluft (gjør dette når det er kalt og tørt ute),
Dette er en effektiv og anerkjent måte å kvitte seg med fukt på - så lenge det er kaldt ute.
31 minutes ago, Fantino said:og ‘skalket’ så lukene. Da inneholder innelufta lite vann og siden den er litt varmere enn utelufta har den lavere relativ fuktighet og litt å gå på ift fuktslag ved temperaturendringer.
Det samme gjelder jo med dugg i bilen? Varm opp og få den fuktige lufta ut, ellers er det like ille neste gang.
Det er vel ofte heller motsatt? Dersom det er mye sne eller vått vær ute, og man frekvent går inn og ut av bilen, blir det etterhvert en soild vanndam på matta på innsiden av bilen. Dersom man så kjører en lang tur og får varmet bilen skikkelig opp, vil noe av dette vannet fordampe. Når man så parkerer bilen i mange minusgrader, vil den fuktige varme lufta i bilen kjøles ned, og vannet i lufta vil kondensere, så da er det stor sannsynlighet for at man må skrape vekk is fra innsiden av vinduet neste gang bilen er i bruk. I kaldt vær er det viktig å lufte godt ut før bilen parkeres, eksempelvis ved å la alle dørene stå åpen en stund etter ankomst, eller ved å kjøre det siste stykket med vinduet åpent. Alternativt, full vifte, men helst med kald luft det siste stykket før parkering.
Er det normalt bare én bruker av bilen kan man tidvis se relativt tydelig at det er på førersiden at man må fjerne mest is fra innsiden.
31 minutes ago, Fantino said:
Har vel også lært etter hvert at har jeg et fuktproblem i båten så har jeg en lekkasje et eller annet sted, jeg vet bare ikke om det ennå..
Det er, som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, et svært godt poeng.