Jump to content

Hva skjer, flere hundre lystbåter mellom Senegal og Haiti??

LALUNA II

Recommended Posts

Det er de av oss som har forstått meningen med livet. Vi andre får nyte en skitur mens hundrevis av båter er på vei til Caribien. Hvis en ser historikk så er dette vanlig i desember og januar. Passatvinden er ganske langt syd, for å få fin medvind må en nesten ned til Kap Verde. Ta en titt på Windy og se sammenhengen. Hvis en leter lenge finner en kanskje en og annen motorbåt også, da helst over 100 fot. I mai juni ser en tilsvarende flokk litt lenger nord på vei tilbake til det kjedelige livet. 

Er bildet ferskt? Det minner mistenkelig om Atlantic Rally for Cruisers i november/desember.

Desember og januar er beste tiden å krysse Atlanteren vestover, da passatvindene er stabile og det er minimalt med uvær.

Ut over sommeren tar lavtrykkene seg opp og det blir tropiske stormer pga høye havtemperaturer og man får det som kalles "hurricane season" i Karibia. Derfor returnerer de fleste til Europa i mai/juni, før det blir for farlig.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
  LALUNA II skrev On 22.1.2023 at 12.27:

Bildet ble tatt rett før jeg la det ut her
Ble bare noe forundret på antallet som er ganske enormt
Plusset må jo være flere det er tryggere er det ;-)

Vis hele sitatet  

Det kan se trangt ut på kartet, men jeg skal love deg at det er god plass der ute. Får du problemer så er det likevel laaangt til neste båt. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

pacuare skrev On 22.1.2023 at 17.11:

Er blitt flere båter nå enn når jeg krysset, da så vi en annen seilbåt på 20 dager.. Gikk vet en uke uten å se lastebåter også. Noen hundre seilbåter fordelt på 2700 nm er ikke spesielt mye. 

Vis hele sitatet  

Jeg seilte over i 2002, når var det du krysset?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...