SveinHa
Ask skrev 53 minutter siden:Er du nøgd med batteria?
Dette her var vel ikke til meg men jeg svarer likevel...
I bobilen skiftet jeg ut 2x100Ah bly med 3x125Ah LiFePO4 (Skanbatt) og fricamping tiden på vinteren økte med 10 ganger, fra 15 timer til 6 døgn). Har hatt de i 2 1/2 år og er kjempefornøyd.
Hjemme har jeg nå 2 LiFePO4 banker (16x230Ah + 16x280Ah) av samme type som Nordic Lithium selger men pga leveringstid ble kjøpt fra Smart Power. Leser på nett at disse cellene bør komprimeres, altså settes litt i press, da de lever litt under bruk og begrenses den mekaniske bevegelsen så vil levetiden øke betydelig. Jeg skar til en tykk alu.dørkplate til begge ender og med 6 stk 6mm gjengestenger presses de noe sammen. En annen sak jeg har sett er at +polen ikke er helt isolert fra kapslingen og det liker jeg ikke så derfor har jeg lagt et dobbelt lag med 300g kartong mellom cellene som litt ekstra isolasjon. Også gjengestengene er isolert med plastslange.
LiFePO4 batterier liker ikke kulde, de kan lades ut i minusgrader men må lades SVÆRT forsiktig for ikke å ta skade. Mine står i uisolert garasje og er derfor pakket inn i Low-E isolasjon med en 200W frostvakt under. Det har vist seg å være tilstrekkelig med god margin denne vinteren.
Første pakken ble installert i april/mai -22 og den andre utpå høsten og er kjempefornøyd med disse også...