Jump to content

Batterilader hva trenger jeg?

tr-ped

Recommended Posts

Hei

Har kommet fram til at jeg er nødt til å investere i en batterilader. Men jeg er usikker på hva jeg trenger.

Har bare en av den enkleste sorten i dag.

Batteribank feks max 300 ampertimer.

Landstrøm via lader, trenger ikke 230v i båt da alt går på 12v.

Holder det med en 20 A lader.?

Hvilke spesifikkasjoner/egenskaper er viktige?

Hei

Har kommet fram til at jeg er nødt til å investere i en batterilader. Men jeg er usikker på hva jeg trenger.

Har bare en av den enkleste sorten i dag.

Batteribank feks max 300 ampertimer.

Landstrøm via lader, trenger ikke 230v i båt da alt går på 12v.

Holder det med en 20 A lader.?

Hvilke spesifikkasjoner/egenskaper er viktige?

Skal du lade kun en batteribank? eller flere?

Via skillediode eller ikke?

Har du en eneste stor forbruksbatteribank på 300Ah og intet behov for å lade startbatteriet med batterilader, gjør en 20A lader direkte tilkoblet batteribanken nytten. 20A hele kvelden og hele natten dekker de flestes behov. Har du andre behov, stemmer ikke nødvendigvis 20A for deg.

Nå sier riktignok regelverket at du ikke har lov til å koble noe direkte til batteribanken, utenom vhf og lensepumpe. På den annen side er det jo absolutt en stor sikkerhetsmessig fordel å kunne skru av hovedbryteren og gå hjem selv om du akkurat plugget i kontakten til laderen.

Det var den lette biten. Så til den vanskelige. Hvilken lader velder man? Ja si det. En smart lader er jo å foretrekke, men noen smarte ladereer jo smartere enn andre, dyrere også. Jeg har en 20A Mascot/Sleipner og 345Ah batteribank, men neste gang vil jeg kanskje kjøpe en Ctrek 25A. Andre vil sikkert velge noe helt annet.

Les i arkivet. Der er det mange gode begrunnede tips.

Lotus

Ctek xs 7000 som dekker batteristørrelse opp til 220Ah.

220Ah batteri er ikke noen begrensning for den laderen, men det vil vel ta dagesvis å få fylt opp en tom batteribank av noe størrelse. Sikkert en grei lader for vedlikehold, men vil en fylle opp litt under kortest mulig opphold i ei gjestehavn må man nok fleske til med en god del mere A. Men som det er sagt mange ganger før; Lader-størrelsen bestemmes av ditt bruksmønster. Jeg har kjempelader og ligger sjelden i gjestehavn, nabobåten ligger nesten alltid med landtilkobling og klarer seg i massevis med en sånn Ctek.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...