sap_2000
Jeg laget et slikt system for regelmessig ferskvannskjøring. Vinterkonserveringen gikk som en lek etterpå uten en dråpe sølt. Brukte 1" slange. Dimensjon på det øvrige av sjøvannsystepet var 2".
Gardenaslange og koblinger blir for snaut på større motorer (ser ut som du har TAMD 72/73), spesielt når den skal suge selv. Prøvde med gardenakobling (og det var skikkelig trykk på vannet på brygga), og resultatet var flatsuget slange hele veien veien til krana på brygga. Løsnngen ble denne 1" slangen. Ved ferskvannskjørng bare stakk jeg hageslangen oppi 1" slangen slik at den slurpet luft ved siden av.
Ved konservering dro jeg 1" slange opp til en 25L dunk som stod på dørken (primet slangen først).
Vurderte å lage systemet med rørdeler, men for det første ble det mange båtlapper bare i deler og for det andre var det litt trangt med plass mellom inntak og filter. Så jeg laget et hull i lokket som var av tykk hardplast og satte i en skrogjennomføring. Lokket mitt var som sagt tykt og liten diameter, så vurder type lokk nøye før du går for den løsningen.
Et annet alternativ er å få tak i et 2" rustfritt rør og sveise inn en 1" gjenget kobling til kran. Tar vesentlig mindre plass og mindre deler/ materiale.