.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
På den annen side. Etter at jeg skrotet Biltema-maskinen til fordel for bedre utstyr, ble poleringen mer glede enn nødvendig ork. Trenger ikke være Rupes. Jeg har både DA og roterende Shinemate-maskiner. Beste investeringen i båtpleie for min del. De veier mindre, vibrerer mindre og støyer mindre.
Ergonomi er undervurdert, og absolutte budsjettløsninger er overvurdert. Det er jo de som fortsatt sverger til håndpolering. Dem om det.
Fra spøk til alvor: Det tar en god del timer å gå rundt en hel båt med polering eller fler stegs behandling. Kostnaden opp fra Biltema til anstendig og fornuftig utstyr blir kanskje ikke mer enn 2-3 tusenlapper (engangs investering). En no-brainer i mitt hode hvis båtpleie er en årlig foreteelse.
(...men fortsett gjerne med poleringsmiddel fra Rupes. Det er bra saker. Faktisk noe av det dyreste (og beste) på markedet.) Ble nesten litt sjokkert over hvor mye mer effektivt Rupes var mot Norpol R-10. Norpol R-10 er vel en slags industristandard i båtbransjen da den er laget av Reichhold som er svære på gelcoatprodukter.
Jeg tuller ikke. Jeg kjørte R-10 på ene skrogsiden og Rupes Rotary coarse på andre skrogsiden med samme maskin og pads. Rupes rubbingen cuttet like effektivt, tok halve tiden for hver seksjon og avsluttet bedre. Som en one-step. Rupes bruker en annen slipe-teknikk, og bruken var også litt uvant - men boy did it work når du fant ut av hvordan produktet virket. Super sticky i begynnelsen - bare å vinkle paden. Deretter er det homerun.