.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Grønngylt skrev On 20.2.2023 at 19.50:
Quick fix ? Har vel heller med at det er knallgode saker når man skal rubbe opp skader
Til vanelig matt gelcoat, mirka polarshine 45
Enig i at R-10 fungerer godt til et begrenset formål. Det var to ting jeg virkelig ikke likte med produktet:
-Boksen. Polerer man utendørs, får man fort dritt ned i rubbingen hvis det er litt vind og lokket er av. Lokket blir også fort deformert hvis man åpner/lukker mye kombinert med stivnede rubbing-rester. Produktet er også nokså oljete, så det var litt vrient å rengjøre padene før de fikk tørket skikkelig. Selv med trykkluft. Jeg ser at det kan fungere godt for proffer som gjerne står innendørs, har mange pader å rullere på og som bruker opp en hel boks (1L) på kort tid. Det avslutter heller ikke godt nok til å kunne brukes som en one-step. Som vanlig forbruker ville jeg valgt noe annet.
Mirka Polarshine 45: Kjenner ikke til Mirka Polarshine (rangen) utover at de benytter den "vanlige" diminishing abrasive teknologien - altså slipegranulater som slites ned og blir finere og finerer etterhvert som friksjonen får virke. På den måten cutter rubbingen/polishen i starten, og avslutter finere i slutten av økten. Jeg antar at slipegranulatene er kalk-baserte. Menzerna er en annen kjent produsent som bruker samme teknologi.
Grunnen til at jeg nevnte Rupes rubbing er at de bruker en helt annen teknologi. Slipegranulatene slipes ikke ned. De er i utgangspunktet microsmå og kan avslutte pent. Jeg kan ikke forklare det mye mer, men fra et brukerperspektiv var det definivt annerledes og uvant. Men effektivt og kjapt. Man kunne virkelig kjenne friksjonen mellom gelcoat og pad helt inntil det plutselig ble lettere - og da var sannelig gelcoaten blitt blank også. Jeg forstår det som en litt motsatt effekt med denne teknologien: Friksjonen avtar etterhvert som gelcoaten blir glattere, da slipegranulatene er konstante.
Absolutt verdt å prøve denne type poleringsteknologi. For meg var det litt uvant i starten, men i ettertid opplevde jeg det som særdeles effektivt. Veldig pent sluttresultat. Rupes smøring var også perfekt. Lett å blåse paden ren etter kort tids tørk.
Jeg liker å eksperimentere med ting og danne egne inntrykk. Jeg kommer definitivt til å teste ut flere produkter. Det eneste jeg ikke gidder å prøve er Meguiars. (Det er jo det alle andre tror er verdens beste). Allerede nå har jeg komplett Sonax-range (bortsett fra "Ultimate Cut" som jeg ikke trenger), og Scholl M3 som skal prøves til våren. Finske Mirka kan selvsagt prøves, men jeg tror vel kanskje at det ligger like mye misjon som performance bak forslaget. Skulle noen ønske å prøve Mirka poleringsmiddler, handles disse billig hos:
https://www.autodude.no/no/c/bat