Jump to content

Sesongstart. Is? Håøya - Dragsund?

lr-80

Recommended Posts

Tenkte å prøve sesongstart med overnattingstur i helga. Det er noe is men ser rimelig slush ut utenfor båten, ser også at andre har kommet seg ut (nabobrygge). Noen som vet om det er is ved bryggene i Dragsund? Andre gode forslag indre Oslofjord for årstiden? (Vi ligger også for anker, men har ikke jolla ute nå og trenger helst å strekke beina litt på land). 
B35C3F57-04D7-4063-AD5C-6F93620F667A.jpeg.8d1a2b3ab5de301e6417592040a04b70.jpeg

Jeg tipper alle gjestehavner med regelmessig strøm gjennom vannet har åpne havner, så Drøbak er garantert isfri, Steilene er sikkert isfri. Vollen er kanskje isfri. 

Jeg tipper Dragsund er isfri, i hvert fall yttersiden av flytebrygga, ettersom du spurte spesifikt om den havna. Nå er det null trafikk på sjøen og med lite vind burde det ikke være noe problem å ligge på utsiden.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

På denne tiden av året, i indre Oslofjord, for lett fortøying mot brygge, har jeg følgende anbefalinger (med forbehold om at det kan være is):

• Husbergøya
  • Gressholmen
  • Steilene
  • Ytre Vassholmen
  • Langåra i Middagsbukta (fortusetter kanskje litt høy vannstand, jeg stikker 1.80m ned og greier som regel å legge til på brygga der uten å dunke neddi)
  • Oscarsborg

Middagsbukta er kanskje fylt opp med is, men siden det ofte er noe strøm der pleier isen ofte å forsvinne tidlig.

Tror aldri jeg har besøkt Håøya på denne tiden av året, men det er sikkert også bra :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

23 hours ago, Popeye70 said:

Nå er det null trafikk på sjøen og med lite vind burde det ikke være noe problem å ligge på utsiden.

Vinteren er en herlig tid.

Minnes jeg kom inn til Sandvika etter et utenlandsopphold ... midt i fellesferien, midt i "beste" corona-tid, det var helvete på jord!  Tusenvis av båter i alle mulige slags hastigheter, med alle mulige slags typer eksos ...

tobixen skrev 42 minutter siden:

Vinteren er en herlig tid.

Vinteren, særlig fra midten av februar, er virkelig en undervurdert periode. Nå her jeg funnet ut hvor jeg kan kjøpe blåsemiddel for glassblåsing. Til sommeren skal jeg male dekket, og strø på glassperler som antiskli-middel. 

Det ble ikke helt som tenkt. Trodde det var kort vei ut til åpen sjø, men etter en halvtime i slik is feiget jeg ut. Prøver igjen senere, og med litt sikt blir kanskje både motet og utbytte av turen bedre. Så kom vi oss heller opp i høyden, i sola over tåka, denne gangen. 

Takker for alle fine tips om vinterdestinasjoner her i området. 
E63DA5FC-473D-46C3-96F5-D2681479CBD0.jpeg.2cc755459a39507c5d5d64281fcb88df.jpeg

På denne tiden, siste uka i januar og en to-tre uker inn i februar, så kan det legge seg litt is her og der. Vestsiden av fjorden, i Asker og Bærum-traktene og langs øyene utenfor Sandvika legger isen seg tidlig, så min erfaring er at du stort sett kan glemme Middagsbukta og områdene rundt på innsiden.

Her fra stuevinduet på Oksval på Nesodden kan jeg se noen isflak her og der i Oslofjorden/Bunnefjorden og noe mer mellom øyene. Vollen ligger vel ganske åpent, men har ikke vært der om vinteren.

Nå skal det komme et par-tre dager med varmegrader og mye vind. Den kombinasjonen har jeg erfaring med er god til å løse opp det som måtte finnes av is. Det er jo ganske tynn is og løse flak som danner seg, så det skal ikke mye til for at det løser seg opp. Unntaket er inn mot land og i trange passasjer mellom øyene.

For tre uker siden så det veldig fristende ut å dra til Østre Bolærne, men uka etter, da jeg hadde fri, var det kommet is der etter noen dager med skikkelig kulde. I dag ser jeg at det er isfritt der på webkameraene... Det er strøm på bryggene også.

Så det går fort opp og ned!

Isen nå (Frognerkilen) var ikke noe stress å komme gjennom, den var sånn at svanene delvis kunne gå på den. Men det var totalt white-out med tåke i «finværet», og jeg trodde jeg kom raskt ut i åpent vann men så bare is etter hen halvtime. Så da gav vi oss. Ser ut til at anbefalinger om midten av februar og utover må følges. ?

Is hele veien ut fra Sandvika til og med Oustøya ihvertfall. Lenger ut enn normalt. Syklet meg en tur til Oustøya i går faktisk, herlig å se fjorden på en annen måte:) vet ikke med Middagsbukta, men ser turskøytefolket er et stykke ut på grei is.

1 hour ago, willmasta said:

Is hele veien ut fra Sandvika til og med Oustøya ihvertfall. Lenger ut enn normalt. Syklet meg en tur til Oustøya i går faktisk, herlig å se fjorden på en annen måte:) vet ikke med Middagsbukta, men ser turskøytefolket er et stykke ut på grei is.

I de "indre" delene av Bærum er det nesten alltid godt med is.  Jeg husker en vakker, varm, solrik vårdag, tror det var mot slutten av mars, hvor jeg dro ut med båten uten engang å tenke meg muligheten for at det kunne være is noe sted.  På vei inn forbi Store Ostsundet var det full stopp.  Jeg ser noe som beveger seg i full fart noen hundre meter forut ... jeg trodde ikke mine egne øyne engang - det var en skøyteløper!

Jeg har vært i Middagsbukta mang en gang mens det har vært is på andre siden av Ostsundet, men dersom det er is i Frognerkilen er det sikkert enda mer is i Middagsbukta.  Har også opplevd å legge meg for anker i Middagsbukta på en isfri dag, og våknet opp til masse is på vannet neste dag.

Med båt i Frognerkilen er det normalt mulig å ta seg båtturer i januar også - men det er jo forskjellig fra år til år.  Vi legger oss ofte ved Aker Brygge nyttårsaften, også drar vi "et annet sted" en stund etter midnatt eller neste morgen.

tobixen skrev for 17 timer siden:

I de "indre" delene av Bærum er det nesten alltid godt med is.  Jeg husker en vakker, varm, solrik vårdag, tror det var mot slutten av mars, hvor jeg dro ut med båten uten engang å tenke meg muligheten for at det kunne være is noe sted.  På vei inn forbi Store Ostsundet var det full stopp.  Jeg ser noe som beveger seg i full fart noen hundre meter forut ... jeg trodde ikke mine egne øyne engang - det var en skøyteløper!

Faren min vokste opp på Høvik, og han fortalte at ungene som bodde på øyene i Bærumsskjærgården hele året gikk på isen til/fra skolen om vinteren på 40- og 50-tallet. Sjøen er kanskje såpass rolig mellom øyene at isen vokser seg tykk og ligger lenge…?

6 minutes ago, Popeye70 said:

Bærumsskjærgården hele året gikk på isen til/fra skolen om vinteren på 40- og 50-tallet. Sjøen er kanskje såpass rolig mellom øyene at isen vokser seg tykk og ligger lenge…?

Drivhuseffekten endrer riktignok skøytebarheten raskt, men at ungene kunne gå på skøyter over isen hele året på 40- og 50-tallet, det ... tror jeg ikke noe på :-)

tobixen skrev 3 minutter siden:

Drivhuseffekten endrer riktignok skøytebarheten raskt, men at ungene kunne gå på skøyter over isen hele året på 40- og 50-tallet, det ... tror jeg ikke noe på :-)

Stikkordene her er «om vinteren». ?

Issituasjonen har i hvert fall endret seg nokså mye siden jeg var gutt. Men trekker vi lenger tilbake i tid, var det ikke mulig for skutene å komme lenger inn i fjorden enn til Drøbak. Der lastet de fra båt til hest og slede på 1800-tallet. Da jeg vokste opp var det fremdeles heftige isvintre der drivis kom opp fra Danmark på ettervinteren og plugget Oslofjorden, slik at fyrbetjeningene på Svenner, Færder og Torbjørnskjær ikke fikk avløsning. Vi fisket på isen i Bestunkilen hver vinter. Ved barfrost kunne vi gå på skøyter. Vi syklet på isen mellom Bomansvik og Svartskog i Bunnefjorden. Den gangen gikk det passasjerbåter innover hele Bunnefjorden. En ukes tid inn i januar var det som regel stopp. Og de slet med å holde råk mellom Nesoddtangen og Oslo. På øyene innerst i fjorden var isen brukt som vei hver eneste vinter. Man kjørte transport mellom øyene om vinteren. Problemperioden var vår og høst når isen ikke var farbar, men for sterk til at man fikk båten gjennom. Jeg har mange ganger stått i baugen på robåten og dælja is med en åre for å komme fra A til B.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...