tobixen
Hvis en båthavn har skrevne eller uskrevne regler som tilsier at man ikke skal bo der, så blir det helt galt å faktisk ha planer om å bo der. Det vil før eller senere føre til problemer. Om havna ikke har nedfelte regler om dette, kan det nok sikkert uansett være greit å være ærlig og spørre. Hvis du er eneste som bor i havna, og "alle andre" ikke synes noe om det, så vil det før eller senere føre til konflikter eller problemer.
Gråsonene er mange - for min del ville det være helt uaktuelt å ha båtplass noe sted hvor det er totalforbud mot å overnatte i båten, og selv om jeg har hus skjer det rett som det er at jeg tilbringer mer enn 50% av tiden i båten - men det er et sidespor ifht denne tråden. Har man planer om å faktisk bo i havna, så må man velge seg en havn hvor det er tillatt.
Det er imidlertid en gråsone til der - hva om man for alle praktiske formål bor i båten, men har båten såpass sjeldent i "hjemmehavna" at man ikke egentlig bor i hjemmehavna? Og neste spørsmål - trenger man egentlig en hjemmehavn? For min egen del ble konklusjonen etterhvert "nei" for sommerhalvåret, det var så sjeldent at jeg var innom hjemmehavna at havnesjefen etterhvert tildelte plassen min til noen andre.
Jeg har mine favorittsteder, hvor jeg kan bli værende i dagesvis. I en stund hadde jeg en liten, rask RIB - da kunne jeg også lemne båten for anker på favorittplassen min og dra på jobb. Allikevel, jeg synes det er en uting når folk lemner båten sin på en flott plass og blir der i ukesvis. En ting er at man fortrenger andre båtbrukere, men jeg tenker også mye på ... hva gjør folk med septiken etterhvert? Dette er tross alt BADEVANNET mitt!