Jump to content

Vurderer sjarkfisking

Chris2G

Recommended Posts

Kva har du tenkt å fiske etter? Skal du stå på blad A eller blad B? Hvor stor båt skal du fiske med?  Skal du fiske i åpen gruppe? Sitter å vurderer å bli sjarkfisker eg også på blad A (fiske som bi næring). Med ein båt under 8 meter for å slippe fartøyinstruksen. Og juksa maskiner etter sei

Chris2G skrev for 16 timer siden:

Vurderer begynne med sjarkfiske som yrke. Jeg vet jeg må ta båtførerprøve, men må jeg også ha det sikkerhetskurset for 16000 kroner? Noe mer jeg trenger å tenke på også?

Etter sikkerhetskurs så er det kun 5 ting man trenger å tenke på som fisker. 8m er vanvittig lite så du er klar over det når det blåser over 8m/s. 

1. Båt

2. Fisk 

3. Penger

4. Vær

5. Vedlikehold 

Ska du ro feske på finmarkskysten i en båt under 8m blir det ikke mange skjyver du får i løpe av sesongen. Sats haller på å få plass på en annen fiskebåt der. Mange linebåter på østfinnmarka som trenger mannskap. Men aller først må du ha sikkerhetskurs.

45 minutes ago, Bårdp said:

Ska du ro feske på finmarkskysten i en båt under 8m blir det ikke mange skjyver du får i løpe av sesongen. Sats haller på å få plass på en annen fiskebåt der. Mange linebåter på østfinnmarka som trenger mannskap. Men aller først må du ha sikkerhetskurs.

1 hour ago, Bruflaat said:

Etter sikkerhetskurs så er det kun 5 ting man trenger å tenke på som fisker. 8m er vanvittig lite så du er klar over det når det blåser over 8m/s. 

1. Båt

2. Fisk 

3. Penger

4. Vær

5. Vedlikehold 

Har ikke noe problem med å ta båtførerprøve da. Kan jo ha båt over 8m da. Hvor stor båt burde jeg ha da? Og hva slags type fiske er best i nord-finnmark? 

Har jo vært flere her inne som skulle begynne med fiske men hvordan det gikk må jo gudene vite. De forsvant ihvertfall fra dette forumet. Det er liksom ikke bare å kjøpe seg et garn å sette igang. Og det viktigste, det koster skjorta og mere til. Men for all del "peis på" og lykke til.

Om en som ønsker og bli fisker starter det hele meg og anskaffe båt, blir det jo litt som om en som ønsker og bli ruteflyger skulle starte med og kjøpe seg et rutefly.

Det kan være både fint og innbringende og være fisker men for og komme dit er det en del både kunnskap og kapital som må på plass. Jobber en noen år som mannskap på fiskebåt får en jo begge delene.

Men det første en må gjøre er og få tatt sikkerhetskurs.

Redigert av Bårdp (see edit history)

Ikke glem at Sjøfartsdirektoratet stiller krav til fiskefartøy også under 8 meter:

https://www.sdir.no/sjofart/fartoy/fartoystyper/fiskefartoy/fiskefartoy-under-8-meter2/Utstyr-fartsomrader-tekniske-krav/

Det virker som om mange tror på myten om at det er fritt fram og ingen krav så lenge båten er under 8 meter. Det er IKKE tilfelle. Du kan når som helst få et uanmeldt tilsyn om bord, og da blir båten sjekket etter følgende liste:
https://www.sdir.no/globalassets/skjemaer/ks-0108-5b-uanmeldt-inspeksjon---fiskefartoy-med-storste-lengde-fra-6---8-m.pdf

Listen er altså et greit utgangspunkt når du selv skal kontrollere/kjøpe eget fartøy :thumbsup:

Om du klarer og finansiere 1.5-1.8mill får du deg en grei startbåt på 30-35fot. Videre er jo bruk også en investering du må legge inn, evt starte med juksamaskiner og evt gå over på garn/Line senere når du har lært og kjenne båt/vær og vind. 

Vet ikke husprisene nord på mn om du evt legger de pengene også i båt, då går det fint og bo ombord. 

Har kjentfolk som driver med sjarkfiske. Har ikke vært i kontakt med de enda men jobber med saken. Planen er å starte med en av dem om jeg får den muligheten, men slutt målet er egen sjark. Kan jo selvsagt hende at dette ikke kommer til å funke for meg på grunn av mange forskjellige grunner, men jeg planlegger for det beste å prøver bare sluke i meg mest mulig informasjon siden jeg vet ganske lite om dette. Veldig mye gode råd her, takker masse for det. 

Chris2G skrev for 23 timer siden:

men jeg planlegger for det beste å prøver bare sluke i meg mest mulig informasjon siden jeg vet ganske lite om dette. Veldig mye gode råd her, takker masse for det. 

Bare spør i vei. Her er flere personer i forumet som kan mye om sjark, men du finner stort sett alt av info du trenger på hjemmesidene til Fiskeridirektoratet og Sjøfartsdirektoratet.

10 minutes ago, bellen said:

Bare spør i vei. Her er flere personer i forumet som kan mye om sjark, men du finner stort sett alt av info du trenger på hjemmesidene til Fiskeridirektoratet og Sjøfartsdirektoratet.

Jeg tenker jo det er best å starte som mannskap, som flere her påpeker. Problemet med det da er jo at jeg har ganske lite å tilby båteiere da siden jeg ikke har erfaring eller kunnskap. Kommer til å ta sikkerhetskurs og båtførerprøven, men å dra tilbake til skolebenken virker ikke veldig fristene. 

Om du ikke har erfaring med fiskeri, så må du først prøve å få deg jobb på annen båt og lære deg hvordan dette fungerer. Det er mye regler og veldig mye krav om blant annet rapportering og fangstbehandling i dag. Du kan liksom ikke bare kjøpe deg en sjark og begynde å fiske slik enn kunne gjøre for "noen" år siden. Det er ikke lett å få seg jobb på en fiskebåt i dag, men om du er aktiv og ringer rundt til mange rederi, så er det mulig å få napp. Har du flaks, så finner du en båt som står klar til å reise på havet, men har nettopp fått inn en sykemelding fra en av mannskapet, så di trenger en mann kjapt, så har du mulighet. Men da må sjømannsekken stå ferdig pakket ved utgangsdøren og du har ikke mulighet å si at du skal tenke over det.

Storseien skrev 1 time siden:

Ein kan kjøpe sjark å fiske så møkje en vil som fritisdsfisker, fylle frysen å drive litt catsh and relis med flytepalo, men visst en vil levere fangsten så trenger en sikkerhetskurs. Nydelig

Det er vel begrenset hvor mye fisk enn trenger til eget bruk? Du blir heller ikke spesielt rik av å fiske fisk til deg selv. Det er forbudt og straffbart å omsette og selge fisk utenfor salgslagene. Som fritidsfisker kan du fiske maks 2000 kg torsk og maksimalt selge fisk for 50.000,-kr pr kalenderår.

Chris2G skrev On 2.2.2023 at 23.47:

Jeg tenker jo det er best å starte som mannskap, som flere her påpeker. Problemet med det da er jo at jeg har ganske lite å tilby båteiere da siden jeg ikke har erfaring eller kunnskap. Kommer til å ta sikkerhetskurs og båtførerprøven, men å dra tilbake til skolebenken virker ikke veldig fristene. 

https://vm.tiktok.com/ZMYYsEokU/

det er alltids folk som trenger mannskap. Uansett hvilket yrke man skal inn i, så er opplæring nødvendig. Peis på som mannskap på båtstørrelsen du ønsker å drive med selv, så ser du hva det går i. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...