Jump to content

Optimal bruk av en VP D2-55F (turtall) i seilbåt med Gori overdrive propell

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Med motorbåt med 2x D4-300, så var det jo stort sett turer til/fra der motorene fikk kjørt seg litt på max minus anfebalt rpm, med et besøk på maks rpm i ny og ne. Etterfulgt av rolig gange i 10-15 min før båten var fortøyd.

Nå er mye nytt for meg med seilbåt, og jeg kom over tråden her som heter "Bør motor hvile ved lengre turer". Der skriver @Bitteliten dette:

"På seilbåter med turbomotor er det viktig å ikke gå på forlavt turtall over lang tid. Mange med Gori overdrive propell har erfart at turbo og eksos kokser igjen. Da blir besparelsen på 0,1liter/nm ved å bruke overdrive dyr… derfor satt jeg ikke på Gori på båten min. Turboe på yanmaren (4JH3-TE) starter å lade på 2000 rpm. Stort sett går vi på 2200-2600 rpm. Maks 3300. Nedkjøling følger naturlig av lavt turtall inn i havn. når vi går flere døgn på 1800rpm (mest diesel økonomiske farten) drar vi opp turtallet til over 3000 15 min 2-3 ganger pr døgn. Eksosen de første par minuttene er da ganske sort."

Nå har vel ikke min motor turbo, men jeg lurer på rpm valg over tid for min båt/motor, samt overdrive eller ikke de gangene vi faktisk ender opp med å gå for motor, evt motorseile (som vi har gjort litt av). Båten er på land og har fått ny belg, og jeg fikk derfor tatt en overhaling av motoren også - rens av kjøler, service, bytte av opprustet eksosbelg m.m. Den skal vel oppnå ca 3000 rpm, med propellvalg i intervallet 2700-3000.

Med overdrive, så har selger anbefalt meg å ligge på ca 1700 rpm. Manualen anbefaler å gjøre dette helst under motorseiling, og ikke under urolige forhold. Uten overdrive, så må rpm naturligvis opp, men jeg har ikke fått testet dette så mye da vi overtok båten i midten av august, og tok den på land i midten av oktober. Så langt har jeg egentlig stort sett brukt overdrive og ligget på 1700 rpm og ikke kjørt motoren i nærheten av maks de to månedene den har vært min.

Takknemlig for noen motorråd omkring dette temaet - nå er det bare et par måneder igjen til oppkjøringen til sesongen :smiley:

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Det er også et stykke under maks @Bårdp Hva tenker du om 1700 RPM når overdrive er aktivert? På D4 motorene var vel anbefalt marsjhastighet maks minus 10% mener jeg å huske. Maks er vel da i intervallet 34-3600 rpm. Her lå vi stort sett omkring 3000 i 26-27 knop. Litt vrient å sammenlikne dette med seilbåten :giggle:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Har ingen erfaring med overdriv så det tøe jeg ikke si noe om. Men D2 og D4 er så totalt forskjellige motorer at ingen ting mellom de bortsett fra fargen kan sammenlignes. D2 er en japansk forkammermotor marinisert av Perkins og malt grønn av Volvo. D4 er vel Volvo hele veien.

Grunnen til at jeg alltid gikk med 2200 RPM var at jeg ikke fikk vesentlig mer fart om jeg dro på mer 40 fots seilbåt. Kjørte alltid 10 min på maks før jeg gikk in i havna for og blåse den litt ren.

Etter historiene jeg har hørt hadde jeg vært skeptisk til overdrive. Også usikker på hva man egentlig ønsker å oppnå. Vi har samme motor, den går rolig med lite bråk og lavt forbruk også på 2200. 
Mitt inntrykk er at 55hk er overmotorisering for 42 fot Bavaria uten mye bølger og vind (men 55hk er gull verdt i drittvær og mye motvind - men da skal jo du ikke bruke overdrive). 

Kort fortalt: Risikoen for problemer gjør at du bør vurdere å droppe det. Hører gjerne dine erfaringer, og du har jo toppmodellen, men min mening er at de båtene er veldig gode uten noe mer mikkmakk, foldepropellen til VP passer utmerket. 

@dennrick jeg har nokså lik størrelse båt og lik motor/propell (Dufour 425 Grand Large) har stort sett kun kjørt uten overdrive grunnet bekymringer med koksing osv.

Jeg har tenkt å bruke overdrive mer i atille motorkjøring fremover, mest grunnet mindre støy (nå hår motorennutrolig stille fra før) men fortsette som jeg har gjort til nånmed årlig å demontere eksosbendet fir ettersyn og selvsagt jevnlig gi motor mer turtall uten overdrive.

Til nå har jeg stort sett kjørt uten overdrive på 2000 omdreininger = 6,9 knop eler 2200 omdreininger 7,3 knop. 

Jeg har i vinter forsøkt å lese meg opp litt. Blant annet dette hos Hallberg Rassy som jeg tenker er veldig overførbart, stjålet fra en annen tråd her inne om emnet jeg ikke finner igjen akkurat nå:

299928746_GoriturtallVolvoPenta.jpg.8b70679142398218284a05b600e8f428.jpg

Redigert av Morten_L (see edit history)

Interessante innspill.:thumbsup: Bra tabell.

Jeg har aldri heller testet hva motoren klarer av maks turtall uten overdrive, og det skyldes at jeg bevisst kjørte den forsiktig da kjøleren aldri hadde blitt renset (båten er fra 2015, og anbefalt rensing er vel hvert 5. år). Så bilder av kjøleren i høst, og den var full av sjøgress. Det blir bra å få testet dette uten overdrive.

dennrick skrev 8 minutter siden:

Interessante innspill.:thumbsup: Bra tabell.

Jeg har aldri heller testet hva motoren klarer av maks turtall uten overdrive, og det skyldes at jeg bevisst kjørte den forsiktig da kjøleren aldri hadde blitt renset (båten er fra 2015, og anbefalt rensing er vel hvert 5. år). Så bilder av kjøleren i høst, og den var full av sjøgress. Det blir bra å få testet dette uten overdrive.

Her er mine turtall til sammenligning.

Alltid uten overdrive på stille vann

Maks turtall 2990 = 8,3 knop

2550 omdreininger = 7,9 knop

2200 omdreininger = 7,3 knop

2000 omdreininger = 6,9 knop

Jeg har akkurat samme motor/propell på min 40 fots seilbåt. Båten ligger nå i Hellas så litt erfaring med motorkjøring har det blitt. Gori er en veldig bra propell! Men det er viktig å skifte det gummibosset på aksling etter 3-5 år samt sørge for at bladene ikke blir slarkete. Er noen plastskiver som kan byttes.  

Jeg har forsket en del på dette med overdrive og bruker dette giret for det meste under rolige forhold med familie/gjester ombord (sykt mye mer behagelig ombord med overdrive). Og så kjører jeg mest på normal drive når jeg er alene for å blåse ut litt. Jeg er dog usikker på om dette har noe for seg da motoren ikke har turbo og den blir akkurat like varm siden den kjører med lik belastning. Har ikke måler på eksostemp så vet ikke sikkert da, men har ikke problemer med koksing. 

Kjører på rundt 1600 rpm overdrive og 2000 normal drive 

Redigert av magnuje3 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...