Jump to content

Filtere regnvann - hvor høyt trykk må til

Kappa

Recommended Posts

Har et system ombord for å fange regnvann, som samles i et par beholdere på dekk til utvortes bruk. Synes vannkvaliteten er fin og tenker vannet er ufarlig å drikke. 

Når det regner, får jeg gjerne 1 - 3 liter i minuttet. Lurer på om jeg skal prøve å sende vannet direkte i vanntankene ombord istedet for å bruke beholderne på dekk. Et kullfilter vil gjøre at jeg har bedre kontroll på regnvannet som tas ombord. 

Noen med erfaringer her? Trengs det mye trykk for å presse 1-3 liter pr minutt gjennom et kullfilter?

Redigert av Kappa
Error (see edit history)
Bårdp skrev 47 minutter siden:

Det var ingen form for filtrering på det og jeg lever fremdeles.

Vi får vel ta ditt ord for at du lever, men hvordan går det egentlig med deg?:giggle:

Det er vel sånn at kvaliteten på regn er avhengig av hvor det kommer fra, altså vindretning og sånn. Jeg har mest erfaring med snø. Har aldri blitt dårlig, men det kan være stooor forskjell på smak.

Jeg tror det finnes filtre som er beregnet for fotturbruk og lavt trykk, men turfolk bruker også tabletter/kjemi. Smaker ikke godt. Et raskt søk nå finner kun filtre som er beregnet på kjøkkenbruk og krever over en bar - altså 10 m. overhøyde. Har ikke tid til mer nå. 

Del hva du finner ut, Kappa.

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Hvorfor ikke bare montere filter på tappevann til byssa? Jeg tenker at det går fint uten filtrering til håndvask etc, så om du bare filtrerer det som skal drikkes eller brukes i mat så burde det være bra nok. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...