mortentr
Grand Banks jr skrev 24 minutter siden:Først så jeg ikke logikken her. Men så kom jeg på at det er en dobbelt installasjon. Så da er logikken kanskje slik at den indre propellen på den ene motoren ikke ble belastet og dermed klarte ikke denne motoren å overføre nok energi til vannet, og dermed måtte den andre motoren kompensere og dermed fikk for tung last?
Når du først skal sende inn propell så send like godt inn alle 4. Sjekk bosset i dem, og sjekk også at de matcher med hverandre slik at den ene motoren ikke har tyngre propeller enn den andre. Hvis forrige eier kan opplyse om hva maks turtall er får du også en pekepinn på om propellene er riktige, eller muligens litt for tunge.
Det er bedre for D6 å ha litt for lette propeller enn for tunge har jeg fått med meg. Det er noen som har opplevd at den ene D6en i en dobbeltinstallasjon plutselig havarerer. Det har da vist seg at motoren har vært for hardt belastet pga litt ujevne propeller, samt at de har hatt hakket for tunge propeller. Husker ikke hvem som opplevde det. Var det @dennrick tro?
Ja, var litt kort i forklaringen. Den fungerende motoren fikk for mye last og klarte ikke å dra videre opp. Den med feil spant opp i 3500, men ble syncet ned til 3100 igjen.
Alle 4 har allerede vært på spa hos Simen Andvik, og ligger skinnende blanke med nye hubs inne i huset her :)
Var litt bekymret for oljeskift på drevene etter dette, men begge så bra ut. Båten er vel relativt smal (3,48) i forhold til sin lengde, og går nok ganske lett i sjøen.