tcic Startet 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2023 Hei , det er en som vil se på båten vår og vil gjerne høre at motor fungerer . Den står på land i opplag . Er det tilrådelig å starte i så kaldt vær . Yanmar 4hj-te snekke . Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Da må du jo kople på kjøling, hvis ikke går impeller til h... Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Men da må du jo ha på frostveske igjen med en gang Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Du kan jo samle opp frostvæsken og resirkulere den tilbake til motoren. Alternativt løse kjølevannslangen fra eksosbendet og forlenge den ned til sjøvannsfilter/inntak. Men det enkleste er nok å be dem om å vente til sjøsetting. En Yanmar starter nå nesten uansett, lite grunn til å lytte på den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mawilu Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Det enkleste er å ta ut impeller,da kan du starte å kjøre ett par minutter uten problemer Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 (redigert) Gjør som @mawilu sier, da kan du kjøre inntil eksosslangen blir god og varm. Har du reimdrevet sjøvannspumpe kan du bare ta av reima. Redigert 4.Februar.2023 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Synes det er helt "toillat" å absolutt å starte en motor i 15 minus...bare for å høre hvordan den høres ut. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Jeg synes det hadde vært enda dummere å kjøpe båt uten å starte motor ,selv om det bare er ett par min Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Og hva kan du da finne ut om tilstand til en ihjelfrosset dieselmotor som blir startet opp på land...og som sliter seg ut i 15 minus Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Sett på en vifteovn en time eller to før start, så jernklumpen er nær sommertemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Kan det eventuelt gå an å kjøpe båten med et forbehold om at motoren er OK når båten sjøsettes i kontrakten da? Lyden av motoren blir vel ikke særlig normal med 15 minusgrader kald motor uten belastning og kjølevann i eksosen likevel? For ikke å snakke om at skroget fungerer som en svær høyttalermembran når båten står på land. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Start opp sølvklumpen så får kjøper høre ihvertfall lyden. Lykke til med salg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Plukker du ut impelleren og kjører motoren tørr, ryker pumpetetningene. Og du får en reklamasjon å håndtere av typen 'pumpen(e) lekker, jeg vil at du dekker kostnaden' 'pumpen(e) var fin(e) da du overtok båten'. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Støtter det å forvarme motor med vifteovn, klarer du å lage en balje som samler opp kjølevæsken og suger den inn i motoren igjen? Så er det bare å lage en tilstrekkelig stor balje med ferdigblandet frostvæske og starte opp. Slange ut av motor ned i balje og slange inn i motor fra balje til motor. Kjøper bør stå for kostnadene. Da kan motoren gå til den blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Kjøper vil helt sikkert betale for dette ja.... Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Nå kjenner ikke jeg Yanmar motoren. Men om kjøper ønsker å sjekke at motor går, bør han være villig til å legge inn litt for noen liter kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 (redigert) Hadde bedt kjøper betale for gleden, eller får de komme tilbake til våren om ikke båten er solgt da. Høres ut som mye ekstraarbeid og slitasje på maskinen for ett kanskjeprosjekt. Si du har en annen som skal komme å se neste uke, så får de avvente om de vil ta den sjangsen. Redigert 4.Februar.2023 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Lazyjack Svart 5.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2023 Martine29f skrev for 5 timer siden: Synes det er helt "toillat" å absolutt å starte en motor i 15 minus...bare for å høre hvordan den høres ut. Det er jo ikke verre enn å starte en bil i kuldegrader, det gjør vi jo stadig vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2023 (redigert) tcic skrev On 3.2.2023 at 10.07: det er en som vil se på båten Si det er februar og båten står på land. Si du starter når dere er enige om pris og 2000 betalt i håndpenger, som han ikke får igjen om han går fra avtalen om motor starter. Jeg antar båten ligger på Finn, og det er i så fall du som velger å ha båt til salgs på vinteren, så dette bør du kunne fasilitere. Redigert 5.Februar.2023 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 5.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2023 De fleste båter som står på land gjennom vinteren. står ikke akkurat med en olje i, som er laget for vinterbruk. Klaringene er ganske små på en vinterkald motor, og den kjører på sommer diesel (Mindre parafin) hvilket dysene ikke er så glade i. Det er mange argumenter for ikke å starte motoren, som er til sommerbruk, når det er ordentlig kaldt ute. Når det er sagt så har du fått mange gode råd om hva du kan gjøre, om du velger å starte motoren. Varmeovn i motorrommet et par timer, og enten ut med impeller, eller rigge til kjøling. Når vi om vinteren sitter og skal kjøre tester på motorene, og båten står slik at vi ikke kan flytte den, så har vi en 25 liters kanne, med et uttak i bunnen, fylt med glykol. Kannen går med inn i båten, og kobles direkte til sjøvannspumpen, og uttaket går direkte tilbake i kannen. Så plasserer vi kannen litt høyere enn pumpen (om mulig) og åpner kranen. Tyngdekraften hjelper med å prime pumpen, og vi kan starte opp motoren. Det er ikke noe problem å kjøre motoren en stund, så lenge vi holder øye med temperaturen. Vi bruker også varmeovner i båten et par timer før vi skal jobbe, for ikke å fryse alt for mye. (Drømmen er å få plassen oppgradert, slik at alle båter kan flyttes inn på verkstedet ved behov.) Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 6.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2023 Det enkleste er å si NEI Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2023 Ang oljetyper og temperaturer. 15w40 er vel det som er brukt på 95%+ av dieselmotorer i båt og den er godkjent ned til ca -20c Impelleren er nok stiv som en plastikkbøtte i -15, så den hadde jeg plukket ut og sprayet litt silikonspray inn i pumpehuset så tetningene hadde smøring. Motoren kan fint gå noen min uten kjøling i eksosen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Martine29f Svart 7.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2023 Synd at ts ikke tar seg bryet med å kommentere hvordan dette gikk. Men uansett har det kommet frem en god del fine synspunkter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.