Jump to content

Starte båt med Yanmar 4hj-te på land i -15 .


tcic

Recommended Posts

Du kan jo samle opp frostvæsken og resirkulere den tilbake til motoren. Alternativt løse kjølevannslangen fra eksosbendet og forlenge den ned til sjøvannsfilter/inntak. 

 

Men det enkleste er nok å be dem om å vente til sjøsetting. En Yanmar starter nå nesten uansett, lite grunn til å lytte på den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kan det eventuelt gå an å kjøpe båten med et forbehold om at motoren er OK når båten sjøsettes i kontrakten da? Lyden av motoren blir vel ikke særlig normal med 15 minusgrader kald motor uten belastning og kjølevann i eksosen likevel? For ikke å snakke om at skroget fungerer som en svær høyttalermembran når båten står på land.

Link to post

Støtter det å forvarme motor med vifteovn, klarer du å lage en balje som samler opp kjølevæsken og suger den inn i motoren igjen? Så er det bare å lage en tilstrekkelig stor balje med ferdigblandet frostvæske og starte opp. Slange ut av motor ned i balje og slange inn i motor fra balje til motor. Kjøper bør stå for kostnadene. Da kan motoren gå til den blir varm. 

Link to post

Hadde bedt kjøper betale for gleden, eller får de komme tilbake til våren om ikke båten er solgt da. Høres ut som mye ekstraarbeid og slitasje på maskinen for ett kanskjeprosjekt. 

Si du har en annen som skal komme å se neste uke, så får de avvente om de vil ta den sjangsen.  

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
tcic skrev On 3.2.2023 at 10.07:

det er en som vil se på båten

Si det er februar og båten står på land. Si du starter når dere er enige om pris og 2000 betalt i håndpenger, som han ikke får igjen om han går fra avtalen om motor starter. Jeg antar båten ligger på Finn, og det er i så fall du som velger å ha båt til salgs på vinteren, så dette bør du kunne fasilitere.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post

De fleste båter som står på land gjennom vinteren. står ikke akkurat med en olje i, som er laget for vinterbruk.
Klaringene er ganske små på en vinterkald motor, og den kjører på sommer diesel (Mindre parafin) hvilket dysene ikke er så glade i.
Det er mange argumenter for ikke å starte motoren, som er til sommerbruk, når det er ordentlig kaldt ute.
Når det er sagt så har du fått mange gode råd om hva du kan gjøre, om du velger å starte motoren.
Varmeovn i motorrommet et par timer, og enten ut med impeller, eller rigge til kjøling.
Når vi om vinteren sitter og skal kjøre tester på motorene, og båten står slik at vi ikke kan flytte den, så har vi en 25 liters kanne, med et uttak i bunnen, fylt med glykol.
Kannen går med inn i båten, og kobles direkte til sjøvannspumpen, og uttaket går direkte tilbake i kannen.
Så plasserer vi kannen litt høyere enn pumpen (om mulig) og åpner kranen.
Tyngdekraften hjelper med å prime pumpen, og vi kan starte opp motoren.
Det er ikke noe problem å kjøre motoren en stund, så lenge vi holder øye med temperaturen.
Vi bruker også varmeovner i båten et par timer før vi skal jobbe, for ikke å fryse alt for mye.

(Drømmen er å få plassen oppgradert, slik at alle båter kan flyttes inn på verkstedet ved behov.) 

Link to post

Ang oljetyper og temperaturer. 15w40 er vel det som er brukt på 95%+ av dieselmotorer i båt og den er godkjent ned til ca -20c

 

Impelleren er nok stiv som en plastikkbøtte i -15, så den hadde jeg plukket ut og sprayet litt silikonspray inn i pumpehuset så tetningene hadde smøring. Motoren kan fint gå noen min uten kjøling i eksosen.

 

 

image-asset.png

Mvh. SAP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...