Krimart
Code0 skrev On 7.2.2023 at 10.45:Da syns jeg storseilet har større betydning. Å krysse på havet i over 10 m/s gir bølger og andre forhold å vurdere, da justerer jeg forseiareal etter å få passe driv i båten, og er mer opptatt av storseil og løygang. Ikke har jeg folk på rekka heller, jeg får den høyden jeg får. Kjøper du båt for å vinne Shetland race så gjør du nok andre valg. Viktigst for meg og kona ee at båt og utstyr tåler været.
Joda, enig i det, men spørsmålet til TS dreide seg om kryssing med rulleforseil. Og om ikke Shetlandsrace, kanskje ha det gøy på onsdagsregattaen i indre Oslofjord står på agendaen? Det er utvilsomt slik at man taper noe med et delvis rullet forseil på kryss. Den ulempen må man veie opp mot hvor enkelt det er med rulle fremfor å ha ørten stagkrok-seil som må byttes når det blåser opp, så de aller fleste velger jo rulle mens hard-core regatta team ikke gjør det. Det optimale oppsettet er kanskje kutterrigg med stormfokk på rull innerst, og en stor flat gennaker/code zero på rull ytterst og en mer moderat genoa i mellom? Men neppe aktuelt for Hvermansen på en 33-foter. Størrelsen på en rullegenoa må også vurders i forhold til håndtering, den dagen rullelinen ryker i kuling og du må bakse med en diger genoa på framdekket er du glad hvis den ikke er unødvendig stor. Det er også spørsmål om hvordan 33-foteren er rigget i utganspunktet? Er den litt "gammeldags" masthead med forholdsvis lav mast, knøttlite storseil og en diger genoa? Eller er det brøkdelsrigg med digert "fat head" storseil, lite forseil (gjerne selvslående) og fokkeskjøte innenfor vantene (som står helt ute i skutesiden)?