tobixen
Om situasjonen i Sverige skriver rapporten ...
Ansvaret for å ha et mottaksanlegg for tømming av fartøyets septitank og for å sikre at anlegget
fungerer, ligger på enheten som innkrever tømmeavgift. Hvis det ikke kreves tømmeavgift, vil ansvaret
ligge på eieren av havnen. Regionene/fylkene har ikke ansvar for å sørge for et mottaksanlegg, slik
som i Norge.
I Sverige er det kystvakten som håndhever regelverket om utslippsforbud for fritidsbåter. Ifølge den
svenske kystvakten har de ikke anmeldt eller undersøkt noen saker om kloakkutslipp fra fritidsbåter.
Det er svært sjelden de har fått informasjon om det er mistanke om ulovlig utslipp av kloakk fra
fritidsbåter. Årsaken er at fritidsbåten må tas på fersk gjerning for å kunne bevise et utslipp. Det er
ikke vanlig at det blir tatt prøver for å bevise mulig utslipp.
Jeg lurer på om de surrer her også - jeg var ikke klar over at det fantes noe tømmeavgift i Sverige, jeg trodde gjestehavnene pliktet å tilby dette gratis til fritidsbåter ... men det kan jo tenkes at det er jeg som surrer. Forøvrig er det ikke alltid skille mellom fritidsbåter og skip, det kan jo tenkes at det er tømmestasjoner for skip som krever avgift.
Det hadde vært interessant med en studie om hvor utbredt tømming til sjø er i Sverige, og hvor stor nedgang man har hatt etter at forbudet ble innført. Jeg tipper svaret på første spørsmål er "stort" og svaret på andre spørsmål ikke kan bli annet enn synsing og gjettinger.
I Finland fungerer kanskje ting bedre. Ikke vet jeg, jeg har aldri vært i finske farvann med andre farkoster enn ferge - men rapporten indikerer at tømmefasilitetene fungerer og er mye besøkt, samt at finansieringen til stor del er håndtert gjennom frivillighet. Det kan ha noe med "røykeforbudeffekten" - de har hatt totalforbud siden 2005, så denne loven har fått noe mer tid til å "sette seg" i Finland enn i Sverige og Norge. Jeg har også hørt rykter om at man blir litt mer overvåket i Finland, man skal visstnok rapportere inn ferdselsplaner over VHF? Noen som vet noe mer der? Jeg har også hørt rykter om at utslippskran til sjø skal være plombert mens man er i finske farvann.