tobixen
3 hours ago, Nikk said:
Kommunen opplyser at avløpssystemet ikke er innrettet for å håndtere de vannmengdene som er nå.
– Tunneler er fulle, og begge renseanleggene går for fullt. Dessverre klarer ikke systemet å ta unna alle vannmassene som fører til at avløpsvann går i overløp. Overløp betyr at avløpsvann og regnvann slippes ut i elver og vassdrag, skriver kommunen.
Jeg trodde dette problemet skulle være løst med prosjektet "Midtgardsormen"? Jeg trodde også at noe av poenget var å skille mellom overflatevann og kloakk, men ser ikke noe slikt på artikkelen jeg refererte.
https://oslobyleksikon.no/side/Midgardsormen
32 minutes ago, Roger jo said:Mener at det i år ca. 2000 når Finnene innførte forbudet at det på et møte i Nordisk råd det ble bestemt at toalett-tømming skulle være gratis.
Det er noe slikt jeg også mener å ha hørt, at det fantes en nordisk avtale på dette. (Jeg mener fortsatt meget bestemt at noe betalingsregime hvor man betaler for å bruke pumpene samtidig som at man for alle praktiske formål kan dumpe septiken gratis i fjorden ikke akkurat vil bidra til å øke benyttelsesgraden på disse pumpene).