Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

46 minutes ago, Komodo said:

Hvordan merker du dette? 

Du har vel rett i at dette er politikk som ikke bør diskuteres her, men dette er et direkte spørsmål som fortjener et svar.

Enhver observasjon av "unormalt vær" er anekdotisk og beviser ikke noe i seg selv, men frekvensen av slike observasjoner (både personlig og gjennom media) er voksende og såpass høy at (jeg synes) det er vanskelig å ignorere.  Nyhetsbildet forrige sommer var preget av unormal tørke og mange skogbranner samtidig på unormalt mange steder i verden.

Endringer i klima kan dessuten sees på hvordan isbreer "trekker seg tilbake" i stadig voksende fart (joda, det finnes unntak ... det finnes breer som vokser ... men de er få), hvordan arter som normalt f.eks. ikke har vært å observere nord for Saltfjellet sprer seg nordover (gran som ett av mange eksempler), ved å føre statistikker f.eks. over om det er hvitt utfor vinduet på julaften (jeg husker én gang i min barndom med barmark på julaften i Tromsø), etc.  Når enkelte fortsatt fornekter at vi er i en periode med store klimaendringer - da går tankene mine til Monthy Python's "Erik the Viking" hvor innbyggerene på "Hy-Brazil" fornektet at øya sank i havet.

Vi vurderte å ta innlandsruta til Middelhavet, heldigvis gikk vi heller rundt - pga tørken i fjor sommer var det visst svært høy risiko for at vi ville endt opp med å sitte fast i gjørme dersom vi hadde forsøkt oss på elver og kanaler gjennom Europa sommeren som var.  Nå er jeg ikke hjemme, så jeg har lite å sammenligne med - men været har visstnok vært ganske anormalt gjennom hele "vinteren" her, og det fortsetter å være varmere og tørrere enn normalt.  Vel, vi kunne tydelig observere at regnværet var litt mer intenst enn normalt fire ganger i desember.  Liv gikk tapt.  Butikker i det mest "eksklusive" handlestrøket her ble lagt ned pga voldsomme flomskader - jeg ser at det fortsatt er renoveringsarbeider i gang i noen av bygningene, andre ser ut som ruiner.  De har fortsatt ikke fått fikset salgsautomater for togbilletter på den lokale togstasjonen - de står nede i en tunell som var helt fylt opp av vann to ganger i desember.

Nå er det tørt - det har kommet ned litt nedbør én gang i løpet av de siste månedene.  Det er normalt at det er tørt her i sommermånedene, men i mars/april skal det fortsatt komme en del regn.

Det er min personlige mening at drivhuseffekten er såpass akutt og drastisk at diskusjoner om kloakkutslipp blekner til sammenligning.

tobixen

tobixen

6 minutes ago, Komodo said:

Hvordan merker du dette? 

Du har vel rett i at dette er politikk som ikke bør diskuteres her, men dette er et direkte spørsmål som fortjener et svar.

Enhver observasjon av "unormalt vær" er anekdotisk og beviser ikke noe i seg selv, men frekvensen av slike observasjoner (både personlig og gjennom media) er voksende og såpass høy at (jeg synes) det er vanskelig å ignorere.  Endringer i klima kan dessuten sees på hvordan isbreer "trekker seg tilbake" i stadig voksende fart (joda, det finnes unntak ... det finnes breer som vokser ... men de er få), hvordan arter som normalt f.eks. ikke har vært å observere nord for Saltfjellet sprer seg nordover (gran som ett av mange eksempler), ved å føre statistikker f.eks. over om det er hvitt utfor vinduet på julaften (jeg husker én gang i min barndom med barmark på julaften i Tromsø), etc.  Når enkelte fortsatt fornekter at vi er i en periode med store klimaendringer - da går tankene mine til Monthy Python's "Erik the Viking" hvor innbyggerene på "Hy-Brazil" fornektet at øya sank i havet.

Vi vurderte å ta innlandsruta til Middelhavet, heldigvis gikk vi heller rundt - pga tørken i fjor sommer var det visst svært høy risiko for at vi ville endt opp med å sitte fast i gjørme dersom vi hadde forsøkt oss på elver og kanaler gjennom Europa sommeren som var.  Nå er jeg ikke hjemme, så jeg har lite å sammenligne med - men været har visstnok vært ganske anormalt gjennom hele "vinteren" her, og det fortsetter å være varmere og tørrere enn normalt.  Vel, vi kunne tydelig observere at regnværet var litt mer intenst enn normalt fire ganger i desember.  Liv gikk tapt.  Butikker i det mest "eksklusive" handlestrøket her ble lagt ned pga voldsomme flomskader - jeg ser at det fortsatt er renoveringsarbeider i gang i noen av bygningene, andre ser ut som ruiner.  De har fortsatt ikke fått fikset salgsautomater for togbilletter på den lokale togstasjonen - de står nede i en tunell som var helt fylt opp av vann to ganger i desember.

Det er min personlige mening at drivhuseffekten er såpass akutt og drastisk at diskusjoner om kloakkutslipp blekner til sammenligning.

• Create New...