Jump to content

iPad air og Navionics viser feil posisjon på sjøen, men ikke på land

I og PK

Recommended Posts

Vi har en iPad air fra 2022 som viser feil posisjon på sjøen både på navionics og andre apper. Har testet på land. Der er posisjonen helt nøyaktig, men så fort vi tar den med på sjøen vises posisjonen fortsatt på land. Posisjonen flytter seg, men forblir på land. Noen som har en ide til løsning?

8AF45F11-5916-46DE-A821-FB5371AB96D2.png

Er du sikker på at det er GPS-enhet i Ipaden? Har den bare wifi og ikke mulighet for simkort er det etter det jeg vet ikke GPS-enhet i den og den bruker wifi-nettverk og andre mobiler til posisjonering. De er det naturlig nok færre av i båten. 

/RR

Range Rover skrev 21 minutter siden:

Er du sikker på at det er GPS-enhet i Ipaden? Har den bare wifi og ikke mulighet for simkort er det etter det jeg vet ikke GPS-enhet i den og den bruker wifi-nettverk og andre mobiler til posisjonering. De er det naturlig nok færre av i båten. 

/RR

Mulig det er problemet. Det er iPad uten SIM-kort. Den er normalt koblet til et mobilt bredbånd. Prøvde å koble den til wifi via telefonen min, men det løste ikke problemet. Skal forsøke med en gps blåtann som foreslått av baatglede. 

I og PK skrev 8 minutter siden:

Mulig det er problemet. Det er iPad uten SIM-kort.

Sannsynligvis. Så vidt jeg har forstått henger selve GPS-modulen sammen med 4G-modulen, så hvis iPaden ikke kan ta simkort og knyttes til mobiltelefonnettet har den heller ikke GPS. Slik var det i alle fall da jeg kjøpte iPad, måtte velge versjonen det sto «celluar» på, hvis ikke måtte jeg bruke ekstern GPS-mottaker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...