tomcat Startet 5.Februar.2023 Del på Facebook Startet 5.Februar.2023 Vurderer sterkt å få inn en Victron Multipluss av en eller annen modell og øke komforten ombord med strøm i alle/de fleste kontakter uansett om vi er på landstrøm, generator kjører - eller ikke. Strømanlegget til Princess er meget gjennomført, men nok noe utdatert (2008 modell). Er det noen som har erfaringer/ideer rundt hvordan man elegant kan koble inn en slik Multipluss og få "det beste av begge verdener"? Forsøk på å illustrere dagens 230V anlegg: Det virker som alt etter inntak/generator, som er i lazarette, skjer under/inni koblingsplanelet i dashboard. Det ser slikt ut: En tanke jeg har er å beholde generator slik som i dag, og kun kjøre inn Victron på landstrøm, men da mister jeg jo lading (jeg tenker vel å ta ut dagens Mastervolt lader og sette Multiplus ca der denne står (i lazarett)) - så ikke ideelt: Er det noen ide i å bypasse 3-veis bryteren, og bare kjøre alt via Victron? Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Februar.2023 Del på Facebook Svart 5.Februar.2023 (redigert) Jeg ville gjort det noenlunde slik du skisserer her men direkte etter oppsettet fra Victron under der AC OUT 1 erstatter nåværende landstrømsinngang på 3-veis bryter og landstrømskursen går gjennom Multiplus. Ladingen styrer jo Multiplus direkte uansett, den skal jo erstatte din eksisterende AC drevne lader. Blir litt styr om du skal begynne å dra tilbake kursen til varmtvannsbereder fra 230V fordelingen og til AC OUT 2, så det hadde jeg droppet. Edit: Litt snar i vendingen her, klart du mister ladingen fra generator når du gjør det slik. Da må du inn med Multiplus mellom 3-veis bryter og kontrollpanel, det trenger du vel ikke å gjøre inne i innredningen? 3-veisbryteren er vel fjernstyrt og sitter bak ved generator? Redigert 5.Februar.2023 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 5.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2023 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Litt snar i vendingen her, klart du mister ladingen fra generator når du gjør det slik. Da må du inn med Multiplus mellom 3-veis bryter og kontrollpanel, det trenger du vel ikke å gjøre inne i innredningen? 3-veisbryteren er vel fjernstyrt og sitter bak ved generator? Hmm, vet du hvor det kan sitte? Det er jo rart å dra alt bakfra til styreposisjon og tilbake igjen, så ikke umulig at det er er fjernstyring som skjer på bryteren i dashboard. Hører dog tydeligelige rele-lyder fra kontrollpanelet i dashboard, spesielt ved innkobling av landstrøm. Finnes det tilgjengelige el-skjema på disse båtene? Det er mye bra dokumentasjon på generelle ting, men ikke på det elektriske, selv om alle kabler er merket med nummer og navn - så mangler jeg noe oversikt over det. Baksiden av dashboard: Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Februar.2023 Del på Facebook Svart 5.Februar.2023 Nå kjenner jeg ikke til denne typen Princess men for tilsvarende Fairline av samme årgang satt alle slike power consumers, vendesystemer etc. bak i generatorrom. Det faller seg ikke naturlig med landstrømstilkopling i hekken, hekkmontert batterlader og hekkmontert generator at vendesystemet skal dras fram i båten. Det eneste som gikk fram er hovedforsyning til 230V tavle (etter vendesystem) samt 12V tavle. Fjernstyringen av bryterne foregår forfra, vendebryteren på en Fairlien var bare en liten vippebryter som styrte en større effektbryter lokalisert en annen plass. Men det er sikkert andre her på forumet som kjenner denne båttypen mer inngående. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 5.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2023 Enig at det logisk at selve brytning skjer i bakskotten. Hadde vært supert om det finnes tegninger på slikt. Det er tynnere kabler til vender enn vanlige brytere på 230V siden, så det er nok en vender/kontaktor/rele et annet sted ja: Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 5.Februar.2023 Del på Facebook Svart 5.Februar.2023 (redigert) Jeg kjenner ikke til hvordan det er på P42, men på vår V48 sitter vendebryter likt som hos deg og kontaktorer for landstrøm og generator i nærheten, ikke bak. Spør på Facebook gruppen Vi med Princess. Jeg har også vært inne på tanken og sette inn en bryter for inverter. http://www.sterling-power.no/stnacsc.htm Da kan du fjernstyre en inverter med bryteren som kan være plassert hvor som helst. Redigert 5.Februar.2023 av Princess V48 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 5.Februar.2023 Del på Facebook Svart 5.Februar.2023 Hei, Landstrøm og generator er tilkoblet hver sine kontaktorer som styres av velger bryteren i panelet. Begge kontaktorer går via rekkeklemmer og til kurssikringene/brytere på tavle. Skal du ha mulighet til å lade forbruks -og evt. startbatteri med Multiplus med generator må du koble Multiplus etter kontaktorene og trekke ny og riktig dimensjonert kabel til lokasjon for Multiplus (I lazarettet). Dersom/når Multiplus ryker så vil du ha mulighet til å kunne forbikoble tilførselen til Multiplus slik at du kan få AC tilførsel fra landstrøm/generator uten at Multiplus er i kretsen. Dermed trenger du en boks med sikringer for dette i lazarettet i nærhet av multiplus'en. NB! Dette er en jobb for elektriker, men du gjør allikevel lurt i å sette deg inn i hvilket behov du tenker å dekke. I tillegg bør du sette deg inn i virkemåte og få en god elektriker til å hjelpe deg med dette. Jeg ville tatt en prat med FARCO. Er forøvrig skipselektriker/ingeniør og har bygd om vår P40 med Multiplus 12/3000 samt erstattet forbruksbank med Winston Lifepo4 celler og bruker inverteren til å forsyne hele båten ink. bereder med varmtvann hele døgnet. (Bereder må forøvrig styres "smart" og må ikke stå på hele tiden dersom den er tilkoblet inverterens AC out1 utgang.) Det billigste og enkleste dersom du kun ønsker å ha 230Vac på noen dedikerte kurser vil være å montere en "ren" inverter og koble denne med feks et Phoenix inverter kontrolpanel for styring av/på. Du har ekstra kursbrytere til høyre i panelet ditt som feks kunne vært merket "Inverter kurs" og koblet til en eller flere dedikerte nye stikkontaker merket "inverter". Vedlagt bilde viser prinsipp med landstrøm og generator sammen med multiplus forsyning til forbrukere. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
tomcat Svart 6.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 Gunnis skrev for 20 timer siden: Begge kontaktorer går via rekkeklemmer og til kurssikringene/brytere på tavle Vet du hvor disse er lokalisert på P42? Skulle gjerne hatt skjema på elektroinstallasjonen, både 24V og 230V - for referanse. Er dette noe man kan få fra Princess? (jeg skal ta å forhøre meg på FB gruppen Vi Med Princess også - godt tips). Farco står på ringelisten ja, det er definitivt behov for en elektriker til å utføre mye her, men jeg liker å ha en plan og forstå hva som er nødvendig/planlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 6.Februar.2023 Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 El-skjema skal ligge i håndboka som fulgte med teknisk dokumentasjon når båten ble levert. Sikker på at du ikke har det? Det elektriske anlegget hos Princess ble iallefall tidligere bygget og installert av AXON Components LTD. Hvis du kontakter Princess UK og oppgir byggenummeret så er det godt mulig de har all dokumentasjon fortsatt. Vedlagt er et bilde fra håndboka fra vår P40 med elskjema for hovedtavle. Princess / Axon har generelt gjort god jobb hvor alle kabler og ledere er merket. Hovedtavle til panelet finner du under førerstol og passasjerstol. Må ta vekk sofa(rygg) og så er det en luke bak for tilkomst til panelet. Rekkeklemmer og kontaktorer er plassert der inne. Et kjapt googlesøk så fant jeg også et elskjema fra en nyere P56. Du bør finne noe ala det til din P42, litt avhengig av årsmodell.. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.