galeon330 Startet 8.Februar.2023 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2023 Vi vil ha vår drev-båt liggende på sjøen vinteren igjennom, i isfri havn. Lurer på hvordan man best bevarer drev gjennom vinteren. Kjøre frostvæske gjennom motoren? Er det noen anode på motoren som må skiftes ut, f eks på varmeveksleren? Vi er obs på at det fort kan gro blåskjell o.l. men vil sjekke dette hver gang vi dykker. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 Jeg er usikker på om det er drevet som er det største problemet - kanskje motorblokken. Jeg ville forsøkt å hjelpe begge. Drevet står lenger ned i vannet som "alltid" er varmere enn luften. Motorblokken er i den kalde luften. Men det er mulig å hjelpe begge gjennom å helle frostvæske på rett sted. Saltvannsdelen av kjølingen fra motoren går gjerne gjennom drevet og ut i havet. Så grønn frostvæske helt inn i kjøleslange/blokka etter kjølevannspumpe vil være grei løsning for blokka og drevet. Eller dere må starte motor og kjøre det fra feks inntaksfilterboks. Men det kan være lurt å gjenta det gjennom vinteren. Da kjølevæsken vil vannes ut i drevet gjennom vinteren. Og det å starte motoren i sterkt kulde flere ganger gjennom vinter? Da ville jeg prøvd å finne en slange å helle dette i... (båtmotorer har sommerolje 15w....og det blir tøfft for motoren starte med dette i sterk kulde) Ikke noe problem for anoder å stå i frostvæske. Men de vil jobbe gjennom en lengre sesong enn vanlig så det å se om de har tilstrekkelig mengde metall igjen er viktig gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 Før du kan forvente vettuge svar, oppgi hvilken Volvo og om den er fersk/saltvannskjølt. Ellers er det lettere å få tolv rette i Gjøvik. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 Uffda, ja for ellers aner vi jo ikke. Men om du kaller deg for Galeon 330, kanskje det kan være fordi man har en Galeon 330 som kom med Volvo Penta KAD 44 eller D4-210 og kanskje har man byttet til noe helt annet. Ikke vet jeg... Sitér dette innlegget Link to post
galeon330 Svart 8.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 Motorene er 2 stk Volvo D4-210, saltvannskjølt. Riktig, båten er en Galeon 330FB, som vi overtar om et par måneder. Det er første båten vi har hatt med drev, så vi har en del å lære. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Det korte svaret er JA, det bør du. For min del har jeg sjøvannsfilteret på sugesida av vannpumpa og utfører derfor dette på følgende måte: Ta av lokket på sjøvannsfilteret. Ordne deg med en vannslange med spylemunnstykke. Ordne deg med en bøtte med ferdigblandet frostvæske, min. 10 liter. Start motor, stikk vannslangen ned i filteret og åpne for vann og fyll rett ned i pumpeimpelleren. La motor gå på tomgang mens du gjennomspyler motoren med ferskvann på denne måten i 5-10 minutter. Stopp tilførsel av ferskvann, fortsett fyllingen ned i impeller fra bøtta med ferdigbladet frostvæske og tøm denne helt. Idet bøtta er tom stanser du motor med nødstoppknappen på motoren. Bruk spyleslangen til å etterfylle vann ned gjennom motsatt "kammer" i sjøvannsfilteret, dvs. mot drevet/inntakssiden. Spyl til du er fornøyd. Bland ny miks med forstvæske og etterfyll denne sida med frostvæske for å fordrive ferskvannet ut gjennom drevet. SInken er jeg ikke så nøye på da jeg kontrollerer den jevnlig men om du skal være sikker kan du jo la sinkbyttet være til våren etter at du har gjennomført denne operasjonen. Dette er aller siste punkt på klargjøringslista mi for motor for vinteren, før dette har jeg byttet olje/filter og startet og gjennomkjørt motor med ny olje slik at den står med helt ny olje gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 galeon330 skrev for 12 timer siden: Motorene er 2 stk Volvo D4-210, saltvannskjølt. Da tenker jeg vi sier at motoren er ferskvannskjølt. Det er kanskje en god tanke å se hvordan en profesjonell aktør gjør jobben først. Se og lær, som det heter. Kostnaden kan bli høy om man gjør feil. Du sier ikke noe om hvor du har båten, annet enn at det er isfri havn. Det kan være veldig kaldt i Båtsfjord, selv om havnen er isfri. Og det vanligvis ikke så kaldt på Hvaler. Det har noe med frostsikringen å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
galeon330 Svart 9.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Tusen takk for grundige og gode svar! Bare et tillegg spørsmål: Når vi slår av motoren ved vanlig bruk på sommeren, kan det da ligge sjøvann f eks i manifold, som kan lage rust skader? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Det ligger igjen vann. Beste du gjør er å lese instruksjonsboken på motoren. Hvis du ikke har, sjekk dokumentarkivet her. Manifolden er kjølt med 'grønt' vann. Men sjøvannet kommer ut i eksosbendet. Disse bendene har fra Volvo et anbefalt skifteintervall. Bendene koster dyrt, men går an å kjøpe uoriginalt. @Chiefengineervet alt om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.