Jump to content

Bør man kjøre frostvæske gjennom motoren på en drev-båt Volvo motor, før stenging på vinteren?

galeon330

Recommended Posts

Vi vil ha vår drev-båt liggende på sjøen vinteren igjennom, i isfri havn. Lurer på hvordan man best bevarer drev gjennom vinteren. Kjøre frostvæske gjennom motoren? Er det noen anode på motoren som må skiftes ut, f eks på varmeveksleren? Vi er obs på at det fort kan gro blåskjell o.l. men vil sjekke dette hver gang vi dykker. 

Jeg er usikker på om det er drevet som er det største problemet - kanskje motorblokken.

Jeg ville forsøkt å hjelpe begge.

Drevet står lenger ned i vannet som "alltid" er varmere enn luften. Motorblokken er i den kalde luften.

Men det er mulig å hjelpe begge gjennom å helle frostvæske på rett sted. Saltvannsdelen av kjølingen fra motoren går gjerne gjennom drevet og ut i havet. Så grønn frostvæske helt inn i kjøleslange/blokka etter kjølevannspumpe vil være grei løsning for blokka og drevet. Eller dere må starte motor og kjøre det fra feks inntaksfilterboks. Men det kan være lurt å gjenta det gjennom vinteren. Da kjølevæsken vil vannes ut i drevet gjennom vinteren. Og det å starte motoren i sterkt kulde flere ganger gjennom vinter? Da ville jeg prøvd å finne en slange å helle dette i...

(båtmotorer har sommerolje 15w....og det blir tøfft for motoren starte med dette i sterk kulde)

Ikke noe problem for anoder å stå i frostvæske. Men de vil jobbe gjennom en lengre sesong enn vanlig så det å se om de har tilstrekkelig mengde metall igjen er viktig gjennom vinteren.

Det korte svaret er JA, det bør du. For min del har jeg sjøvannsfilteret på sugesida av vannpumpa og utfører derfor dette på følgende måte:

Ta av lokket på sjøvannsfilteret. Ordne deg med en vannslange med spylemunnstykke. Ordne deg med en bøtte med ferdigblandet frostvæske, min. 10 liter.

Start motor, stikk vannslangen ned i filteret og åpne for vann og fyll rett ned i pumpeimpelleren. La motor gå på tomgang mens du gjennomspyler motoren med ferskvann på denne måten i 5-10 minutter.

Stopp tilførsel av ferskvann, fortsett fyllingen ned i impeller fra bøtta med ferdigbladet frostvæske og tøm denne helt.

Idet bøtta er tom stanser du motor med nødstoppknappen på motoren.

Bruk spyleslangen til å etterfylle vann ned gjennom motsatt "kammer" i sjøvannsfilteret, dvs. mot drevet/inntakssiden. Spyl til du er fornøyd. Bland ny miks med forstvæske og etterfyll denne sida med frostvæske for å fordrive ferskvannet ut gjennom drevet.

SInken er jeg ikke så nøye på da jeg kontrollerer den jevnlig men om du skal være sikker kan du jo la sinkbyttet være til våren etter at du har gjennomført denne operasjonen.

Dette er aller siste punkt på klargjøringslista mi for motor for vinteren, før dette har jeg byttet olje/filter og startet og gjennomkjørt motor med ny olje slik at den står med helt ny olje gjennom vinteren.

galeon330 skrev for 12 timer siden:

Motorene er 2 stk Volvo D4-210, saltvannskjølt.

Da tenker jeg vi sier at motoren er ferskvannskjølt. Det er kanskje en god tanke å se hvordan en profesjonell aktør gjør jobben først. Se og lær, som det heter. Kostnaden kan bli høy om man gjør feil. Du sier ikke noe om hvor du har båten, annet enn at det er isfri havn. Det kan være veldig kaldt i Båtsfjord, selv om havnen er isfri. Og det vanligvis ikke så kaldt på Hvaler. Det har noe med frostsikringen å gjøre. 

Det ligger igjen vann. Beste du gjør er å lese instruksjonsboken på motoren. Hvis du ikke har, sjekk dokumentarkivet her. Manifolden er kjølt med 'grønt' vann. Men sjøvannet kommer ut i eksosbendet. Disse bendene har fra Volvo et anbefalt skifteintervall. Bendene koster dyrt, men går an å kjøpe uoriginalt. @Chiefengineervet alt om dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...