Jump to content

Montering på ferrocement-dekk

GT96

Recommended Posts

God dag. Jeg har en liten stund forsøkt å google meg frem til svaret uten hell, så derfor spør jeg heller her.

Båten min er i ferrocement,- skrog og dekk. 
Jeg har planer om å feste ting som f.eks daviter ombord, men spørsmålet trenger seg på:

Hvordan skal jeg skru trygt på dekket? 

Er det kanskje ikke å anbefale i det hele tatt?

(Jeg skal fint klare meg uten, men spør i tilfelle det er mulig uten å gjøre for stor skade)

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Kommer litt an på armeringen.

Mange av de båtene ble armert med galvanisert hønsenetting, og galvanisering en reagerer med betongen.

Jeg tenker at det beste er å bore hull og lime fast gjengestag el med tokomponent lim.

Da får du godt og tett feste uten spenninger.

Lim får du på patroner som ligner vanlig fugemasse.

Mons

Hadde 38 fots ferrobåt i 24 år, uproblematisk å montere i dekk og skrog.  Dekk og skrog var 19-20mm tykt, sterkt og solid og bygd på New Zealand i 1977. Bruk slagbormaskin og betongbor, må alltid benytte gjennomgående bolter.  Bruk slagbormaskin med lett hånd.  Det er mye stål /rundjern i tillegg til hønsenetting så er du uheldig kan du treffe rundjern, da må du enten bruke vanlig stålbor gjennom stålet eller lage et nytt hull ved siden, helst det siste hvis mulig.  Bruk tettemiddel, gode skiver eller lag større bakplater på innsiden til forsterkning.   

Redigert av Stål (see edit history)
Hulda skrev for 13 timer siden:

Betong blir ikke svakere med tiden. Den oppnår full styrke etter 28 døgn, deretter blir den bare sterkere :-) Romerene fant opp betong for 2000 år siden. Ikke alt har ramlet frahverandre enda. Så akkurat styrke-greia kan du ta med ro. Forutsatt at byggerene har fulgt spec.

Godt poeng, men roemerne brukte i ikke stålarmering, som ofte er det svake punktet i moderne strekkpåkjente betongkonstruksjoner.

Romerne holdt seg kun til trykkpåkjente betongkonstruksjoner så vidt jeg vet.

Men nå betyr ikke det at jeg nødvendigvis er skeptisk til båtskrog i atmert betong da det så vidt jeg forstår er snakk om god overdekning over armeringen. Når det er snakk om hønsenetting er vel ikke den der av styrkemessig årsak, men kun for å holde sprøytebetongen på plass til den herder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 36 minutter siden:

Når det er snakk om hønsenetting er vel ikke den der av styrkemessig årsak, men kun for å holde sprøytebetongen på plass til den herder.

Hønsenetting har armerende effekt. Det hjelper med lokal forsterkning, rissarmering og fordeling av krefter inn på eventuell armeringsjern. 

Uten armeringsnett ville det vært ganske lett å slått seg gjennom skroget med en hammer. 

Jeg har en bok et sted om bygging av en Colin Archer; Capricornus. 

For å være helt ærlig, så har jeg ikke lest den, men forfatter er i slekt med min kone og snakket med han en gang han var på besøk. Så da snakket han mye om byggingen. 

"Arne Mikal Enoksen: Capricornus
Tre 20-åringer uten båtbyggererfaring bestemmer seg for å 
bygge båt for å dra på jordomseiling, en skøyte på hele 47 fot. 
De setter opp et skur, og i seks måneder sitter de der og lager 
skjelett av ståltråd og åtte lag kyllingnetting. Så samler de 30 
gode venner og støper skroget i løpet av 14 timer. Det er 
imponerende hva ungdommelig pågangsmot og arbeidsinnsats 
kan føre til! Her ble det både båt og jordomseiling"

Sporer muligens litt av på tråden? Merkelig nok er ferrosement likt som glassfiber.  Armering av rundstål/hønsenetting er lik glassfibermatte, betong er lik polyester. Sammen blir dette et sterkt skall som tåler mye. Mange blir overrasket hvor tynt et ferroskrog er, typisk 20-23 mm på en 40 fots båt.  Innfesting og montering av utstyr er likt som på glassfiber, det vil si alltid gjennomgående bolter og tettemiddel helst på begge sider.  Ferro begynte kommersielt rundt år 1850, mye brukt under begge verdenskriger pga mangel på stål, ble bygd tank/lasteskip på 7-8000 tonn. Ble raskt utkonkurrert av stål. Selvbygger småbåter/fritidsbåt hadde sin opptur fra 1960 til utpå 80-tallet. Var en arbeidskrevende byggemåte med mye 5-6 mm rundstål som var spant/avstivning/fasong og med 3-4 lag hønsenetting på begge sider av rundstålet.  Diverse mislykkede skrog som ble amatørstøpt ga dette materialet dårlig rykte, i tillegg til at dette faktisk var en arbeidskrevende måte å lage skrog, selvbygging har jo kroner null i egeninnsats.  Godt bygde ferrobåter varer veldig lenge, trolig hundrevis av år med godt vedlikehold, med forbehold av at så lenge lever ikke jeg til å kunne konkludere dette!  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...