Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

3 hours ago, NilsPils said:

Egentlig er det vel ganske typisk at debatten igjen lander på diskusjon om utslipp fra fritidsbåtene, mens seriøse undersøkelser forlengst har fastslått at disse utgjør en ubetydelig del av forurensningen i Oslofjorden. Det blir akurat som myndigheten også, som fokuserer på  det som er lettest å nevne, lettest å skyve over på andre, minst politisk brennbart og som likevel gir inntrykk av at noe gjøres.

Ja, jeg er veldig enig i noen bevingede ord du skrev i en annen tråd, uten at jeg husker den eksakte ordlyden ... tror det var noe om at det var enklere å score politiske poenger ved hjelp av symbolpolitikk enn ved å stoppe alle elefantene fra å drite i Oslofjorden eller noe slikt.  Også leste jeg et lite hint om at politikere tenderer å være korrupte mellom linjene også.

Demokratiet er langt fra perfekt, velgerene er en skokk følelsesladde idioter, det er mye lettere å slå politisk mynt på "Oslofjorden dør - og båtfolket DRITER i det!  Det må vi forby!" enn å gjøre noe med rotårsakene (og for å være litt tro mot tråden - det bor langt færre velgere rundt Repparfjorden enn rundt Oslofjorden - så den politiske risikoen med å tillate fylling av Repparfjorden med knust stein er kanskje lavere enn den politiske risikoen ved å tillate båtfolket å drite i Oslofjorden).

Korrupsjon og inkompetanse, det er et stort problem ikke bare i politikken men i alt av offentlig forvaltning.

Den gjengse norske oppfatning er at korrupsjon bare skjer i land vi ikke ønsker å sammenligne oss med.  Jeg er tilbøyelig til å tro på at korrupsjon er et større problem i svært mange andre land enn Norge, men allikevel - det er et problem, også i Norge.

Demokratiet har mange svakheter - og allikevel ... "it has been said that democracy is the worst form of Government except all those other forms that have been tried from time to time".  Det finnes sikkert forbedringspotensialer i det meste av demokratiske prossesser, men noe godt alternativ til demokrati, det finnes ikke.

tobixen

tobixen

Egentlig er det vel ganske typisk at debatten igjen lander på diskusjon om utslipp fra fritidsbåtene, mens seriøse undersøkelser forlengst har fastslått at disse utgjør en ubetydelig del av forurensningen i Oslofjorden. Det blir akurat som myndigheten også, som fokuserer på  det som er lettest å nevne, lettest å skyve over på andre, minst politisk brennbart og som likevel gir inntrykk av at noe gjøres.

Ja, jeg er veldig enig i noen bevingede ord du skrev i en annen tråd, uten at jeg husker den eksakte ordlyden ... tror det var noe om at det var enklere å score politiske poenger ved hjelp av symbolpolitikk enn ved å stoppe alle elefantene fra å drite i Oslofjorden eller noe slikt.  Også leste jeg et lite hint om at politikere tenderer å være korrupte mellom linjene også.

Demokratiet er langt fra perfekt, velgerene er en skokk følelsesladde idioter, det er mye lettere å slå politisk mynt på "Oslofjorden dør - og båtfolket DRITER i det!  Det må vi forby!" enn å gjøre noe med rotårsakene (og for å være litt tro mot tråden - det bor langt færre velgere rundt Repparfjorden enn rundt Oslofjorden - så den politiske risikoen med å tillate fylling av Repparfjorden med knust stein er kanskje lavere enn den politiske risikoen ved å tillate båtfolket å drite i Oslofjorden).

Korrupsjon og inkompetanse, det er et stort problem ikke bare i politikken men i alt av offentlig forvaltning.

Den gjengse norske oppfatning er at korrupsjon bare skjer i land vi ikke ønsker å sammenligne oss med.  Jeg er tilbøyelig til å tro på at korrupsjon er et større problem i svært mange andre land enn Norge, men allikevel - det er et problem, også i Norge.

Demokratiet har mange svakheter - og allikevel ... "it has been said that democracy is the worst form of Government except all those other forms that have been tried from time to time".  Det finnes sikkert forbedringspotensialer i det meste av demokratiske prossesser, men noe godt alternativ til demopkrati, det finnes ikke.

tobixen

tobixen

Ja, jeg er veldig enig i noen bevingede ord du skrev i en annen tråd, uten at jeg husker den eksakte ordlyden ... tror det var noe om at det var enklere å score politiske poenger ved hjelp av symbolpolitikk enn ved å stoppe alle elefantene fra å drite i Oslofjorden eller noe slikt.

Demokratiet er langt fra perfekt, velgerene er en skokk følelsesladde idioter, det er mye lettere å slå politisk mynt på "Oslofjorden dør - og båtfolket DRITER i det!  Det må vi forby!" enn å gjøre noe med rotårsakene (og for å være litt tro mot tråden - det bor langt færre velgere rundt Repparfjorden enn rundt Oslofjorden - så den politiske risikoen med å tillate fylling av Repparfjorden med knust stein er kanskje lavere enn den politiske risikoen ved å tillate båtfolket å drite i Oslofjorden (hvor det bor mange velgere).  Den gjengse norske oppfatning er at korrupsjon bare skjer i land vi ikke ønsker å sammenligne oss med.  Jeg er tilbøyelig til å tro på at korrupsjon er et større problem i svært mange andre land enn Norge, men allikevel tror jeg at både korrupsjon og inkompetanse blant politikere og byråkrater er et stort problem, også i Norge.

Og allikevel ... "it has been said that democracy is the worst form of Government except all those other forms that have been tried from time to time".  Det finnes sikkert forbedringspotensialer i det meste av demokratiske prossesser, men noe godt alternativ, det finnes ikke.

• Create New...