tobixen
7 hours ago, S/Y Emma said:Jeg kan ikke fatte og begripe at de få fritidsbåtene som tar turen helt inn i Geirangerfjorden utgjør en målbar forurensing.
Trolig ikke.
7 hours ago, S/Y Emma said:Er det forøvrig et problem at cruiseskip tømmer septiken i Geirangerfjorden i det hele tatt? Det virker som et lite naturlig og hensiktsmessig sted å gjøre slikt.
Det er vel innført visse begrensninger for bl.a. Geirangerfjorden. Forøvrig skulle man jo anta at de ikke "driter i sitt eget rede". Det er ille nok med eksosen ... og så har de vel kanskje også noe renseanlegg installert?
Rapporten fra Miljødirektoratet tok forøvrig Bastøsambandet som eksempel. Fergene der har lov til å dumpe septik midtfjors - og hadde de gjort det, ville utslippet være signifikant - mener i allefall Miljødirektoratet i sin rapport. De gamle badstøfergene tømmer til land, og de nye har noe slags rensesystem installert - men dette er altså noe rederiet gjør på eget initiativ, skal vi tro rapporten fra Miljødirektoratet. (Når jeg tenker meg om, det ville vel ikke vært unaturlig å ha noe krav om dette i anbudsprossessen - at de gjør det uten at det foreligger noe lovpåbud er vel ikke ensbetydende med at de gjør dette på eget initiativ).