Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

2 hours ago, SveinHa said:

I UK snakkes det jo om "humanure"

Ja, jeg har lest boken som er opphav til dét begrepet - det er der påstanden om at alle miljøbevisste fritidsbåteiere burde ha bøttedo og kompostere på land kommer fra.  Det er der påstanden min om at kompostering er eneste miljøvennlige måte å håndtere menneskeskjit på kommer fra.  Det er der påstanden om at man trenger fire års liggetid for å være sikret smitte av parasitter kommer fra :-)

Det er mye fornuft i boken, men jeg synes den var litt vel ensporet av typen "jeg har rett og alle andre tar feil".  I boken ble det beskrevet at man skulle bruke store mengder sagflis i toalettet for å unngå problemer med bl.a. lukt.  Det fungerer fint så lenge kun sære folk driver med kompostering av menneskedritt - men jeg har ikke noe tro på at det skalerer.  Om alle mennesker skulle helle rikelige mengder sagflis i toalettet etter hvert besøk ... hvor skulle da all sagflisen komme fra?

En annen ting, jeg tror "humanure-konseptet" fungerer veldig fint dersom folk flest komposterer sin egen dritt og bruker den til eget gjødsel - men i tettbygde strøk fungerer det ikke.  Dritten må samles inn og behandles av et sentralisert anlegg.  Jeg aner ikke hva som er best av dagens kloakkhåndtering, og eventuell sentralisert kompostering av innsamlet sagmuggmøkk fra tørrklosetter - men jeg antar at vannbåren transport er ganske kostnadseffektivt i tettbygde strøk så lenge vannet er billig.  I dagens kloakkrenseanlegg har man store problemer med at folk ikke forstår hva som kan kastes i et toalett og hva som ikke skal kastes i et toalett - men dét problemet tror jeg vil være der uansett om man bruker bøttedo eller vannklosett - og det problemet har man også med kildesortert søppel.

Men ja, dette divergerer veldig utenfor tema for tråd og forum. :-)

tobixen

tobixen

12 minutes ago, SveinHa said:

I UK snakkes det jo om "humanure"

Ja, jeg har lest boken som er opphav til dét begrepet - det er der påstanden om at alle miljøbevisste fritidsbåteiere burde ha bøttedo og kompostere på land kommer fra.  Det er der påstanden min om at kompostering er eneste miljøvennlige måte å håndtere menneskeskjit på kommer fra.  Det er der påstanden om at man trenger fire års liggetid for å være sikret smitte av parasitter kommer fra :-)

Det er mye fornuft i boken, men jeg synes den var litt vel ensporet av typen "jeg har rett og alle andre tar feil".  I boken ble det beskrevet at man skulle bruke store mengder sagflis i toalettet for å unngå problemer med bl.a. lukt.  Det fungerer fint så lenge kun sære folk driver med kompostering av menneskedritt - men jeg har ikke noe tro på at det skalerer.  Om alle mennesker skulle helle rikelige mengder sagflis i toalettet etter hvert besøk ... hvor skulle da all sagflisen komme fra?

En annen ting, jeg tror "humanure-konseptet" fungerer veldig fint dersom folk flest komposterer sin egen dritt og bruker den til eget gjødsel - men i tettbygde strøk fungerer det ikke.  Dritten må samles inn og behandles av et sentralisert anlegg.  Jeg aner ikke hva som er best av dagens kloakkhåndtering, og eventuell sentralisert kompostering av innsamlet sagmuggmøkk fra tørrklosetter - men jeg antar at vannbåren transport er ganske kostnadseffektivt i strøk hvor vannet er billig.  I dagens kloakkrenseanlegg har man store problemer med at folk ikke forstår hva som kan kastes i et toalett og hva som ikke skal kastes i et toalett - men dét problemet tror jeg vil være der uansett om man bruker bøttedo eller vannklosett - og det problemet har man også med kildesortert søppel.

Men ja, dette divergerer veldig utenfor tema for tråd og forum. :-)

• Create New...