tobixen
1 hour ago, Hekri said:med prinsippet til @tobixen gratis å tømme i stasjon, men betale hvis du tømmer i havet, ville incentivet for å bruke tømmestasjonene virke mye sterkere !!! Men hvordan skal et slikt avgifts-system etableres og fungere ?
Ja ... det var ikke egentlig ment som et seriøst forslag. Et slikt avgiftssystem kan (omtrent) ikke fungere på annet vis enn gjennom ærlighet og egerapportering, det vil være umulig å håndheve. Eneste alternativ jeg ser for meg er en årlig avgift for eie av båt med toalettløsning ombord, og at det så regnes fratrekk for neste års avgift dersom man er flittig til å bruke tømmestasjonene ... det måtte i såfall bli etter at man har gjeninnført obligatorisk registrering av småbåter, og vil oppmuntre til mange unødvendige besøk til tømmestasjonene.
På den andre siden, et totalforbud mot septiktømming i Oslofjorden og området utenfor (eller til og med 12 nm fra land i hele Norge, slik enkelte andre tar til ordet for) vil heller ikke være mulig å håndheve. Skal man så i tillegg ha brukerbetaling på pumpene ... det blir bare for dumt. Jeg skulle ville anta at man ender opp med en svært smal gruppe båtbrukere som konsekvent tømmer til tømmestasjon og betaler dyrt for det (husk på at det er en viss egenkostnad i å ta seg bryet med å besøke tømmestasjon), mens de aller fleste enten gir f og tømmer "når alle i båten er ferdige med å bade" ... eller har tatt en "rasjonell beslutning" om å tømme midtfjords. (Noen få vil nok også besøke tømmestasjonen pga forventninger fra omgivelsene - som ektefelle, barn, ansatte, kunder, ...)