Jump to content

På tide å gje opp Oslofjorden?

Ask

Recommended Posts

Hebbe skrev for 12 timer siden:

Bare for å nevne det så har og Norges 2. største avløpsrenseanlegg Bekkelaget og nitrogenfjerning i sin renseprosess. 

Positivt.

Men man må også ha i mente at renseanleggene rundt Oslofjorden bare utgjør en liten andel av renseanleggene som forsyner Oslofjorden med nitrogen. Nedslagsfeltet fra innlandet gjennom Glomma og de andre elvene er veldig stort.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 2 uker senere...

Han her virker rimelig balansert, og virker til å danne sine refleksjoner ut fra både observasjoner og kunnskap om årsak/ virkning:

https://www.dagbladet.no/nyheter/er-syk-og-blir-verre/78674322

"Oslofjorden er ikke død, men på sykeleie. Den er syk, sykere og det blir enda verre. Vi må ha handling nå, ellers dør fjorden, sier Røed."

"

Overgjødsling fra landbruk og innbyggere er hovedproblemet i Oslofjorden. Når det gjelder renseanlegg har vi en 40 års unnlatelsessynd. I indre Oslofjord er det blitt for mange folk, mens det i ytre del av fjorden nesten ikke er rensing, sier Røed og legger til:

- På 80-tallet levde vi med myten om at Oslofjorden ble forurenset fra Europa. Nå har Danmark, Sverige og europeiske land mye strengere rensekrav. Nå er det Norges som forurenser."

Så det skjer jo ting, og jeg håper at det blir tatt tak i. Da med å å gjøre de store tingene som faktisk er nødvendig, og at det legges penger på bordet til å gjennomføre nødvendige endringer. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...