Jump to content

Myra 22 skrogfart

hallvard.hagheim

Recommended Posts

Er det flyndre(r) bak på snekka? Hvis ikke risikerer du at økt effekt bare fører til at rumpa graver seg ned i stedet for å gi økt fart. Og en fartsøkning utover teoretisk skrogfart krever mye motor og vil trolig koste mer enn det smaker pga høyt drivstofforbruk.

Skal du få særlig økt fart må du løfte skroget opp av vannet, og det klarer du ikke med et tradisjonelt snekkeskrog (gitt fornuftig motorisering).

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hvis den gjør 13knop med 42hk, er det neppe "ren snekke" og er nok ganske flat i akterskipet. Tipper 10-11knop på max og mulig å cruise  på 7knop uten at dieselforbruket blir så galt, begransa hvor mye en 35hk bruker ;) 

Viktig at du får en riktig propell for som matcher ny motor.

bellen skrev 56 minutter siden:

Har store vanskeligheter med å forstå hvordan denne båten kan oppnå denne farten med 35hk. Da må den bryte noen av fysikkens lover.

Hvis det riktig at denne Myra 22 skal gå i 13 knop med 42hk, så kan det vel ikke være umulig? Et kjapt søk på Myra 22 avslører 3 forskjellige skrogtyper, vet ikke hvilken trådstartet har. På 80tallet hadde vi Hanto 24, som heller ikke er en ekte snekke, den gjorde over 10-11knop med 49hk, 22 foter er betydlig lettere.

Førstefender skrev 1 time siden:

Hvis det riktig at denne Myra 22 skal gå i 13 knop med 42hk, så kan det vel ikke være umulig? Et kjapt søk på Myra 22 avslører 3 forskjellige skrogtyper, vet ikke hvilken trådstartet har. På 80tallet hadde vi Hanto 24, som heller ikke er en ekte snekke, den gjorde over 10-11knop med 49hk, 22 foter er betydlig lettere.

Mulig skroget slipper noe bedre i likhet med slike speed-snekker men med 35 hk vil en fort bli skuffet om en forventer det dobbelte av skrogfart er jeg redd. Fant et bilde og om det er dette skroget så er det vel forholdsvis god lengde med flat bunn akter. Mulig det gir litt ift tradisjonell snekke?

FAAD37CE-4399-44EE-9FAE-02A91A5EDE5D.jpeg

Båten på bilde har ikke et klart fotrengingsskog (deplasementsskrog), den flater ut fra omtrent midten og har i tilegg flaps.  På bilder av båten i fart, så ser man at den løfter seg noe ut av vannet.

For snart 40år siden kjørte jeg båt med deplasementsskrog og 12hk.. Den klart da ca 6knop ved å teste på fartsstrekk, stoppeklokke og kalkulator, så noen feilkalkulasjoner kunne nok forekomme ;)

En forenklet beregning for slike båter er at fart er lik skroglengde. Så 6-7 knop er ikke utenfor målskiva. Vi har Agder 840 med 165hk Yanmar. Merker at motor og båt går behagelig på 8 knop.

Maksimal fart jeg har målt er 23,4 knop. Så en snekke kan få grei fart den også,men blir da uøkonomisk. 

Fantino skrev for 4 timer siden:

Mulig skroget slipper noe bedre i likhet med slike speed-snekker men med 35 hk vil en fort bli skuffet om en forventer det dobbelte av skrogfart er jeg redd. Fant et bilde og om det er dette skroget så er det vel forholdsvis god lengde med flat bunn akter. Mulig det gir litt ift tradisjonell snekke?

FAAD37CE-4399-44EE-9FAE-02A91A5EDE5D.jpeg

Dessverre. Dette skroget stopper på skrogfart. Det har for liten bredde akter til å kunne slippe sjøen.

Skal du lage halvplaner av denne må du ha flaps omtrent fra hjulet på opplagsvogna.

Jeg husker Myra med tverr hekk.

Mulig den var større. Det var ikke så mye fart å hente ut av den heller.  

Lyd og bølger klarte den derimot å lage mye av..

• 3 måneder senere...

Heisann, har selv en myra 22 men med sjark overbygg og Sabb 2g på heile 22 hk, begge fra 1977 og marsjer somregel på 5-6 knop, men er man veldig tørst og må rekke butikken på kort tid så kan man nesten riste denne opp i ca 7 knop men da graver ræva seg ned Etter min erfaring. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...