Jump to content

Luftavfukter gir gassalarm

Steihy

Recommended Posts

Har installer Arida 12S sorpsjonsavfukter i seilbåten. Prosessert luft blåser ut under gasskomfyren, der multialarmen står. Den utløses av og til når avfukteren går, også med gassflaska (i kjettingkassa) frakoblet.

Hvorfor gjør den det?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

29 minutes ago, Steihy said:

Har installer Arida 12S sorpsjonsavfukter i seilbåten. Prosessert luft blåser ut under gasskomfyren, der multialarmen står. Den utløses av og til når avfukteren går, også med gassflaska (i kjettingkassa) frakoblet.

Hvorfor gjør den det?

Varsler den kun på gass, eller røyk/varme også? 

47 minutes ago, Steihy said:

iSens GLA-XL. Kalles gassalarm, men skal varsle røyk og raske temp. endringer.

Send en e-post til produsent. Jeg hadde en slik alarm som jeg kastet kort tid etter innkjøp da den ulte i tide og utide. Ulv, ulv. Kjøpte heller en dedikert alarm til gass og en annen til co. 

Generelt om alarmer: de har begrenset levetid. 

Redigert av 5nacks (see edit history)

Virker som om denne gassalarmen også kan detektere Co/kullos? I så fall ta en sjekk på batteriene dine at de ikke er varme eller gasser, har selv opplevd at et av batteriene i forbruksbanken begynte å bli lunket ved lading, dette slo ut på CO alarmen i tide og utide et par dager før jeg oppdaget årsaken. 

Fantino skrev On 12.2.2023 at 22.17:

Blir vel fort raske temperaturendringer pga utblåsning fra avfukter da kanskje?.. Går det ikke an å ha utløpet et annet sted?

Det kan være så enkelt, og utløpet kan flyttes. Skal sjekke litt mer. Har nok tenkt litt for vanskelig, og lurt på om selve avfuktingsprosessen gir gass.

Ikke hatt problemer med alarmen før, de andre svarene her er antagelig ikke relevante, selv om de er gode nok.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...